Norske mångmiljonärens lyxbil fast – i svensk tull

Förtvivlad Mångmiljonären Dag Høili poserar med två av sina vardagsåk, en Maybach 2006-modell och frugans Mercedes-Benz S 350, 2010-modell.
Foto: Thomas Andreassen/VG
Förtvivlad Mångmiljonären Dag Høili poserar med två av sina vardagsåk, en Maybach 2006-modell och frugans Mercedes-Benz S 350, 2010-modell.
NYHETER

Mångmiljonären Dag Høili är en av Norges rikaste män.

Förra året gav han ett skånskt åkeri i uppdrag att transportera hans Koenigsegg CCX Edition via Sverige till Tyskland.

Nu står lyxbilen sedan åtta månader i förvar hos svensk tull – där ägaren krävs på 2,2 miljoner i tull och momsavgifter.

Vrålåket från den svenske biltillverkaren kostade minst tio miljoner kronor.

Dag Høili har råd.

Han var tidigare delägare i lågpriskedjan Europris och när han sålde sin andel i början av 2000-talet fick han ut över tvåhundra miljoner norska kronor. Pengar som han spenderat på bland annat flera lyxåk.

Den norske mångmiljonären beställde superbilen men då han redan hade redan flera andra Koenigsegg i sin lyxbilsamling beslöt han efter ett tag att han inte behövde en till. Han bestämde sig därför för att sälja sin nya CCX Edition. Köparen fanns i Tyskland.

Skulle göra service

Dag Høili gav ett skånskt åkeri uppdraget att transportera hans Koenigsegg dit, via Sverige där man skulle göra service på bilen i fabriken i Ängelholm.

Men något gick snett redan vid gränsen i Svinesund.

Enligt Sydsvenskan hade chauffören inte fått besked att lyxbilen skulle tullas. Han stoppades av en tulltjänsteman som klassade det som olaga införsel.

Med tanke på att bilen är värd över tio miljoner kronor blev avgiften ganska svidande: nästan 600 000 kronor i tull och ytterligare 1,6 miljoner i moms.

Pengar som nu både åkeriet och mångmiljonären vägrar betala.

”Rent otroligt”

– Det är rent otroligt. Jag har redan betalat moms i Norge, de kan inte kräva att jag ska betala moms i Sverige också. Bilen skulle bara transporteras genom Sverige för att säljas vidare i Tyskland. Det har aldrig varit tal om att bilen ska stanna i Sverige, säger Dag Høili till Sydsvenskan.

Han kräver nu att tullen köper loss hans bil.

– Bilen blir ju inte nyare. Det handlar om ganska mycket pengar, säger Dag Høili till Sydsvenskan.