Stekhett med iskalla glassar

Värmen får försäljningen att explodera

Glassiga killar Elvis, 5, och lillebror Sigge, 3, gillar strutar och isglass bäst.
Foto: Jonas Bilberg
Glassiga killar Elvis, 5, och lillebror Sigge, 3, gillar strutar och isglass bäst.
NYHETER

Sega råttor och lakritsremmar– släng er i väggen! Nu är det glass som gäller.

Glasstillverkarna har bråda dagar när sommarvärmen har slagit till på allvar.

– Mamma, jag orkaaaar inte mer.

Femårige Elvis Vestlin är proppmätt. Han har ätit två isglassar till frukost och nu är det dags för dagens tredje, en strut som är nästan lika stor som han själv. Elvis älskar glass och det syns. Ansiktet är nerkladdat av choklad och de gröna badbyxorna har stora glassfläckar. Tur att han snart ska bada.

Elvis och lillebror Sigge, 3, gillar strutar och isglass bäst. Helst äter de GB:s Cornetto Freestyle.

– Chokladkulan är så god, säger Sigge och tar en sista tugga innan han lägger glassen på stenen intill och springer ut i vattnet.

Positiva siffror

Efter en iskall vinter och en ruggig vår har sommaren äntligen kommit. Glasstillverkarna andas ut – både SIA Glass och Triumfglass visar positiva försäljningssiffror.

– Vi ökade vår försäljning ­i juni med 20 procent jämfört med samma tid i fjol. Vi har kört treskift sju dagar i veckan i sex veckor och ändå kan det bli brist på en del sorter i butikerna, säger SIA Glass vd Rolf Frid.

Men Triumfglass räknar med att hinna leverera all glass kunderna önskar.

–  Vi byggde upp lagret under höst och vår och nu har vi ökat skiften, säger Felix Müntzing på Triumfglass.

Storsäljare

Deras storsäljare är barnglassarna Hello Kitty och Cars och nykomlingen Royal Sommarbär.

– Klassikern Glassbåt säljer ovanligt bra i år och de med ­godissmak som Plopp är också populära, säger Rolf Frid.

FAKTA

Glass-Sverige i siffror

Svenskarnas glassätande har minskat något de senaste åren. Toppåret 1993 konsumerade vi 14,5 liter glass per person.

I dag äter vi 11–12 liter glass varje år. GB är giganten med 50 procent av marknaden. Därefter kommer SIA Glass med 20 procent, följt av Hemglass och Triumfglass med vardera 10 procent. Livsmedelskedjornas egna varumärken och lokala tillverkare står för resten.

Källa: TT.