Nyheter

Paniken på tåget

Passagerarna blev fångar i sju timmar på kokhett tåg

I sju timmar satt drygt 200 passagerare fångna på ett X2000-tåg i hettan.

Temperaturen steg mot 60 grader och allt vatten var slut.

Då tog Pär Lagerlund, 42, en brandyxa och slog ut fönstret.

– Jag tog lagen i egna händer, säger han.

Göteborgståget som lämnade Stockholms central 14.10 i går fick stopp redan efter tio minuter. Loket hade gått sönder och stod still mellan Flemingsberg och Södertälje. Värmen steg i kupéerna när luftkonditioneringen slutade fungera. Då kunde inte passagerarna ana att de skulle bli fast i den helvetiska hettan i sju timmar.

Olidligt varmt

Till en början delade personalen på tåget ut gratis mat och dryck från serveringsvagnen. Men vid femtiden var allt slut, förutom starköl och vin.

Värmen blev snabbt olidlig eftersom fönstren på X2000-tågen inte går att öppna. Enligt flera passagerare nådde temperaturen 60 grader och paniken närmade sig.

– Folk ropade: öppna dörrarna! Det rådde lynchstämning mot personalen, säger Kate Fjeldseth.

Kraven på att få lämna tåget, eller åtminstone få tillgång till vatten och mat resulterade inte i något. Passagerarna fick beskedet att man inväntade ett bogserlok.

30-åring svimmade

– Vad gör man om någon kollapsar? Varför funderar de inte på någon annan lösning? Efter fem timmar står de fortfarande och joxar med något hjälplok, säger Peter Larsson från Skövde som var mycket orolig för sin 80-åriga svärmor som var ombord.

Vid 20-tiden, när bogseringen mot Södertälje station efter sex timmar äntligen hade börjat, blev situationen allt mer desperat. Plötsligt svimmade en 30-årig man som drabbats av värmeslag.

– Han tuppade av, och vi lade ner honom på golvet där det var lite svalare. En läkare som fanns på tåget försökte kyla ner lymfkörtlarna genom att lägga kalla öl i kalsongerna, säger Pär Lagerlund från Sundsvall som var på väg på semester med sin fru och tre barn.

Krossade rutan

Samtidigt störtade en uppriven pappa in i vagnen, med ett sex veckor gammalt spädbarn i famnen.

– Svettpärlorna bara sprutade från pannan på barnet. När vi sa till personalen att barnet skulle dö om de inte öppnade dörrarna, sa de bara att de inte fick, säger Pär Lagerlund.

Då fick han nog. Med en brandyxa krossade Per rutan på X2000-tåget, och sågade sedan upp fönstret. Allt för att rädda spädbarnet och den 30-årige mannen med värmeslag.

– Jag tog lagen i egna händer, man kan ju inte bara stå och titta på, säger Pär Lagerlund.

Ersättningståget stannade

När tåget till slut bogserades in till Södertälje fick mannen som drabbats av värmeslag föras till sjukhus med ambulans.

I Södertälje byttes både tåg och personal ut och 22.19 fortsatte resan mot Göteborg.

Men inte heller detta tåg räckte hela vägen fram.

Strax före klockan 01 blev ersättningståget stående i Herrljunga, 8 mil från Göteborg.

”Människor grät”

Efter en ny lång väntan kom slutligen två pendeltåg rullande från Alingsås som körde de utmattade passagerarna den sista biten till Göteborg.

Klockan 03.10 i morse – mer än 13 timmar efter avgången från Stockholm – rullade tåget in.

– Människor grät när de gick, berättar Aftonbladets utsände fotograf på plats.

”Slag i ansiktet”

En av passagerarna, Anna Eklund, var riktigt arg på hur SJ skött helvetesresan.

– Det här är under all kritik, säger hon.

Hon uppger att alla passagerarna meddelats att de kommer att få en värdecheck på 200 kronor av SJ som kompensation.

– Det var som ett skämt. Ett slag i ansiktet, säger hon.