Efter krismötet – SJ åtgärdar fel

Tågen lastas fulla med vatten och mat

”Som ett skämt” Anna Eklund (i vit tröja) var en av de 200 passagerare som satt fast i det stekheta tåget. Om att SJ ger en värdecheck på 200 kronor som kompensation säger hon: ”Det var som ett skämt. Ett slag i ansiktet.”
Foto: Foto: Oscar Magnusson
”Som ett skämt” Anna Eklund (i vit tröja) var en av de 200 passagerare som satt fast i det stekheta tåget. Om att SJ ger en värdecheck på 200 kronor som kompensation säger hon: ”Det var som ett skämt. Ett slag i ansiktet.”
NYHETER

30-åringen som fick föras med ambulans till sjukhus kommer att få en hemlig kompensation av tågbolaget.

– Han ska känna att det är fullgott, säger Dag Rosander, presschef på SJ.

Det är en av flera åtgärder för att förhindra fler bakslag.

Efter gårdagens mastodonttågstopp lanserar SJ ett åtgärdspaket för att förhindra liknande missöden.

Mer vatten och mat på tågen i sommar. Började gälla i morse.

Mer personal på tågen. Började gälla i morse.

De drabbade resenärerna får ökad ekonomisk kompensation. Istället för 200 kronor får de 800. Dessutom får de biljettpriset tillbaka.

Den resenär som drabbades av värmeslag kommer att erbjudas en i nuläget hemlig kompensation. SJ:s presschef Dag Rosander säger att han kommer att erbjudas något som får honom att känna sig "fullgott" kompenserad.

Kommunikationen med Trafikverket ska förbättras.

"Trafikverkets fel"

Om SJ fått bestämma hade resenärerna evakuerats med ett tåg från spåret bredvid redan efter en timme. Men det sa Trafikverket nej till, enligt SJ:s presschef Dag Rosander.

– Det var ett uttalat önskemål från oss på SJ.

Varför de tvingades stanna har han ingen förklaring till.

– Vår personal på tåget var absolut kompetenta att flytta resenärerna mellan tågen, säger Dag Rosander.

Skuldfrågan får vänta

Men Trafikverket försvarar sig.

– Att vi inte evakuerade var ett gemensamt beslut, säger Trafikverkets områdeschef Ulf Ragnarsson.

Han medger att det än så länge cirkulerar mycket motsägelsefulla fakta i fallet. Driftledningscentralen håller på att samla information i nuläget och räknar med att kunna leverera ett pressmeddelande under dagen.

– Det tar tid att få tag på all personal. Jag tycker det är lite tidigt att prata om skuldfrågan, säger Ulf Ragnarsson på Trafikverket.

Anledningen till att man inte evakuerade var att en bortlotsning av tåget med passagerarna i kändes som det enklaste alternativet. Men när bogseringen drog ut på tiden insåg man att fel beslut tagits, säger Ulf Ragnarsson.

Mer flexibilitet

SJ:s Dag Rosander vill att bolaget i framtiden ska vara mer flexibelt i liknande situationer.

I går stannade tåget i Katrineholm och personalen handlade hamburgare till alla ombord.

Hur var situationen för SJ:s personal?

– Det var en extrem situation. Men det förekom inga hot.