”Den bekostar allt vi sänder”

TV 4:s försäljningsdirektör Michael Grimborg förklarar varför reklamen måste finnas

Nödvändigt ont Utan reklam – inget friidrotts-EM. ”Reklamen betalar allt”, säger Michael Grimborg.
Foto: Skärmdumpar från TV4 under silverhoppet
Nödvändigt ont Utan reklam – inget friidrotts-EM. ”Reklamen betalar allt”, säger Michael Grimborg.
NYHETER

Han kallar gårdagens sändningmiss för ”skit”.

Och lovar bot och bättring.

– Självklart ska vi visa medaljhoppet nästa gång, säger TV 4-gruppens försäljningsdirektör Michael Grimborg till Aftonbladet.

Michael Grimborg.
Foto: TV4
Michael Grimborg.

Reklamen i rutan.

Ett nödvändigt ont – åtminstone för TV4.

– Jag förstår att tittarna är upprörda över det som hände, men SVT får fyra miljarder kronor av staten varje år. Vi börjar på noll och är helt beorende av reklamintäkter, säger TV 4-gruppens försäljningsdirektör Michael Grimborg till Aftonbladet.

”Det är skit”

Han själv satt på ett plan när Emma Green tog Sveriges enda medalj, så han missade fadäsen i rutan.

– Men det är ju skit, naturligtvis.

För alla besvikna tittare, kan du förklara varför reklamen är nödvändig?

– Den betyder ju allt. Den bekostar varje program vi gör, varje satsning vi har, varje person som finns i rutan, säger Michael Grimborg.

Dyrt med sport

Han berättar att just sport är ett ämne som gräver djupa hål i pengabörsen.

– Vi kommenterar aldrig vad vi betalar för olika saker men generellt kan man säga att sport är skitdyrt och att det blir dyrare och dyrare.

Mångårigt kontrakt

Lösningen för att få råd är att teckna kontrakt som spänner över flera år.

– Vi har ett sådant kontrakt just när det gäller friidrotts-VM. Det kommer vi att sända i flera år framåt.

Kommer vi att få se nästa medalj på nästa mästerskap då?

– Det vore ju dumt att svara nej på den frågan. Självklart, säger Michael Grimborg.