Krav får tillbaka sin tomat

"Kidnappad" i Miljöpartiets
reklamkampanj inför valet

NYHETER

Organisationen Krav gillade inte att deras logga syntes på Miljöpartiets valaffischer.

Nu drar MP tillbaka sin affisch och byter ut tomaten.

Kritiserad tomat Miljöpartiet ändrar sig nu och tar bort Kravs logga från sina valaffischer. Krav ville inte förekomma i politisk reklam.
Foto: Scanpix
Kritiserad tomat Miljöpartiet ändrar sig nu och tar bort Kravs logga från sina valaffischer. Krav ville inte förekomma i politisk reklam.

En av Miljöpartiets valaffischer - med en tomat med Krav-logotypen - väckte upprörda känslor på organisationen som står bakom märkningen. Krav ansåg att partiet använde märkets renommé för partipolitisk propaganda.

Nu backar MP - den kravmärkta tomaten plockas bort.

– Vi ersätter den med en annan eko-symbol, säger Magnus Johansson, en av de ansvariga för MP-kampanjen.

Från början tyckte han att tomaten skulle få vara kvar.

– Vi har använt en ekologisk tomat och för att illustrera att den är ekologisk har vi använt det mest igenkända märket, Kravs märke, sa han vid ett tidigare tillfälle till Ekot.