Kustbevakningen om den nya lagen: Fler än vi trodde kör onyktra på sjön

Från och med 1 juni i år gäller samma promillegräns på sjön som på vägarna och kustbevakningen får nu stoppa båtar i rutinkontroller.
Foto: LASSE ALLARD
Från och med 1 juni i år gäller samma promillegräns på sjön som på vägarna och kustbevakningen får nu stoppa båtar i rutinkontroller.
NYHETER

I sommar har tre gånger så många båtfyllon åkt fast som under hela förra året.

Men lagen som gjort detta möjligt får hård kritik.

– Det är så många problem med lagen att det liknar ingenting, säger Hugo Tiberg, professor i sjörätt.

Förra året åkte 60 berusade båtförare fast i kustbevakningens kontroller.

I år har siffran redan passerat 160. Anledningen är så klart den nya lagen som ger kustbevakarna större möjligheter att kontrollera båtförarnas nykterhet – och samma promillegräns som på vägarna.

Positiv till ändringen

– Jag uppskattar att mellan 5 och 10 procent av alla vi stoppar i rutinkontroller åker fast för sjöfylla, säger Johan Månsson, vakthavande befäl på kustbevakningen region öst.

Han gillar den nya lagen.

– Förut kunde vi bara utföra kontroller efter felbeteende på sjön, det var som att köra moppe på Mallorca ungefär, nu kan vi göra det när som helst på de fartyg som omfattas av lagen.

Siffrorna på antalet rapporterade sjöfyllor gäller fram till 21 juli – då var de uppe i 159 stycken. Någon senare sammanställning finns inte men om man kollar anmälningarna i region öst – alltså Stockholms skärgård, Östergötland, Gotland och Mälaren – åkte ytterligare 15 fast mellan 21 juli och 1 augusti.

– I snitt tar vi en varje dag, säger Månsson.

’Bra om det gällde alla’

Och platserna där flest åker dit är Sandhamn, Utö, och utanför Värmdö golfklubb.

– Slutsatsen är att det förmodligen är många fler som kör med över 0,2 till sjöss än vi tidigare trodde. Det hade varit bra om lagen gällt alla båtar men det är ett bra steg på väg mot nykterhet till sjöss, säger Kustbevakningens informationschef Lotta Brandström.

Det tycker inte Hugo Tilberg, professor i sjörätt:

– Den gamla lagen var mycket bättre för den gick ut på att var och en skulle ha den nykterhet som krävdes för hans uppgift. Det är skillnad på att befinna sig på en fjällsjö i Lappland och gå i tät trafik utanför Vaxholm.

Gör bedömning i höst

– Båten är för många ett sommarställe men man kan inte leva ett sommarhusliv för man kan inte ta ett glas vin till maten längre, säger han.

Har lagen har lett till färre olyckor?

– Det kan jag inte säga någonting om. Och jag undrar om det är lite för tidigt, men när juni, juli, augusti är över så gör vi en bedömning av det med sjöräddningen och Sjöfartsverket, säger Lotta Brandström.