Fick bluffaktura – hotas med inkasso

Hundratals drabbade av lotteriföretagets fuskkrav

NYHETER

Först bluffakturor – sedan hot om inkasso.

Konsumentverket har fått in 380 anmälningar och varnar nu för företaget Waplotto/Euromillions.

– Jag blir så förbannad, säger Kjell Andersson, 41, en av många drabbade.

Kjell Andersson tänker inte betala bluffakturan. "Det är skrämselpropaganda", säger han.
Foto: Privat
Kjell Andersson tänker inte betala bluffakturan. "Det är skrämselpropaganda", säger han.

I början av juni fick busschauffören Kjell Andersson, 41, från Strömsund ett mystiskt sms som han inte öppnade.

Hundratals drabbade

Sedan kom en faktura från företaget Euromillions som krävde honom på 399 kronor för en lotteridragning. Företaget hotade med polisanmälan om han inte betalade.

Kjell Andersson förstod att det var en bluff och polisanmälde företaget. Då kom en ny faktura, som han bestred.

I fredags fick han ett sms – med hot om inkasso.

– Jag blir så förbannad, min tid räcker inte till för att hålla på med sånt här. Mig kommer de inte att få några pengar från, säger Kjell Andersson.

Många andra har drabbats av exakt samma sak. Konsumentverket har hittills fått in 380 anmälningar mot Waplotto/Euromillions från personer som fått har bluffakturor, skriver SvD på nätet.

"Spritt över landet"

På företagets hemsida eulotto.se ombeds man att fylla i sitt mobilnummer och lockas med en vinst på 129 miljoner euro.

Stig Sandgren, vid Citypolisens bedrägerisamordning i Stockholm, känner väl till bluffen.

– Det här har pågått i ett par månader och är spritt över hela landet, säger han till SvD.se.

På sin hemsida varnar nu Konsumentverket alla för att betala in pengar till företaget för tjänster som de inte har beställt. I stället uppmanas konsumenterna att bestrida fakturor och krav som kommer.

Det är precis vad Kjell Andersson tänker göra.

– Jag uppmanar alla: Betala inte. Bestrid fakturan. Så länge jag bestrider fakturan kommer de inte att kunna gå vidare, säger han.

FAKTA

Om du får en bluffaktura:

Du som har fått en faktura av bolaget och inte anser att du har ingått något avtal – bestrid fakturan och anmäl till Konsumentverket.

Om kontaktadress saknas, använd den adress bolaget uppgav på första fakturan.

Spara en kopia så att du kan bevisa att du har bestridit fakturan.

Du som har bestridit faktura och betalningskrav riskerar inte att få en betalningsanmärkning. Det får du först om tingsrätten har dömt att du är skyldig att betala och du ändå inte betalar.

Källa: Konsumentverket