Totalhaveri på Försäkringskassan

"Vi har tekniska problem"

NYHETER

Försäkringskassan har stora tekniska problem just nu.

Den som surfar in på hemsidan möts av meddelandet: "Vi har tekniska problem och tyvärr kan vi inte ta emot några samtal till vårt Kundcenter på telefon 0771-524 524 just nu".

I värsta fall kan problemen påverka kommande utbetalningar.

– Men vi hoppas få ut utbetalningar till trettonhelgen, säger Stefan Olowsson som är IT-chef på Försäkringskassan till Aftonbladet.

Hårdvarufel

Stefan Olowsson berättar att det inte är telefonin det är fel på, utan det handlar om ett hårdvarufel som i sin tur har lett till att man stängt av telefonerna till kundtjänst, eftersom handläggarna inte kan arbeta.

– Vi fick ett hårdvarufel i söndags eftemiddag som gör att våra handläggningssystem inte uppför sig som vi vill. Handläggarna och kundcentret får inte de informationskällor som behövs för att de ska kunna utföra sitt jobb, säger han till Aftonbladet.

Problem med utbetalningar

Under måndagsförmiddagen har man heller inte kunnat logga in på sina personliga sidor på Försäkringskassan men enligt Stefan Olowsson kommer man "inom en timme" förmodligen kunna göra det.

– Man kommer inte kunna uppdatera sin information där men man kan i alla fall läsa den info som finns om exempelvis kommande utbetalningar.

Stefan Olowsson berättar att väntade utbetalningar tyvärr kan påverkas av hårvarufelet.

– Vi försöker att hantera dessa, så att den som väntar pengar före trettonhelgen ändå ska kunna få pengarna, men jag kan inte lova något i nuläget. Vi kör ju över filer till bankerna och det påverkas av hårdvarufelet.

Oklart fel

Vad hårdvarufelet beror på är oklart, men senast i morgon bitti väntas det vara löst för kundernas del.

– Vi bygger en helt ny miljö nu parallellt och den kommer upp i morgon bitti i så fall. Men om vi hittar felet kan det å andra sidan vara löst tidigare, inom några timmar, säger han vid 11.30.