Hallå, city!

Nu gör vi framtidens tidning – mitt i centrala Stockholm

1/9
NYHETER

Se upp!

Nu är Aftonbladet på plats – mitt i city.

I nya Schibstedhuset.

– Nu börjar en ny epok för Aftonbladet. Här ska vi skapa den moderna kvällstidningen – i alla kanaler, säger Jan Helin, chefredaktör.

Ett stenkast från de gamla klassiska tidningskvarteren i Klara – och precis intill Centralstationen i Stockholm.

Här bor Aftonbladet nu.

Sista flyttlasset har gått

Dagens tidning är historisk – det är den första som är skapad i det nya Schibstedhuset.

I går gick det sista flyttlasset från Globen.

I huset ska vi skapa inte bara dagens tidning – utan också framtidens.

– I och med flytten kan vi integrera våra redaktionella flöden med varandra och skapa den moderna kvällstidningen i alla kanaler – på webben, på webb-tv, i mobilen, i Ipad och på pappret, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin – som förstås tog med sig sin stora uppstoppade fisk till det nya huset.

Men det är inte bara Aftonbladet som bor i det som nu heter Schibstedhuset.

Här finns nu nästan alla Schibsteds bolag i Sverige – i ett och samma hus. En trappa ned finns Svenska Dagbladet – och på våning tolv, nästan högst upp i huset, sitter Blocket.

Når 18 miljoner varje vecka

På de andra våningarna finns Hitta, E24, Tasteline, tv.nu, Lendo och ytterligare några mindre bolag inom Schibsted Media Group Sverige.

Totalt arbetar cirka 1 250 personer i huset.

Och varje vecka har alla bolag i Schibstedhuset tillsammans kontakt med 18 miljoner unika datorer i Sverige.

Det innebär att Schibstedhuset nu bokstavligen är spindeln i nätet.

– I dag är det ganska lite som pågår på webben i Sverige som inte utgår härifrån, säger Jan Helin.

Att alla bolag finns i samma hus innebär nya samarbetsmöjligheter – och nya spännande möten mellan olika verksamheter.

Påverkar inte redaktionerna

– Det är en bra idé att samarbeta om det man gör bättre ihop. Redan i dag samarbetar vi exempelvis med Svenska Dagbladet om tryck, nu även administration, men det kommer inte att påverka den redaktionella verksamheten. Aftonbladet kommer alltid att vara Aftonbladet – precis som Svenskan kommer att vara Svenskan, säger Jan Helin.

FAKTA

HÄR ÄR ALLA BOLAGEN SOM HAR FLYTTAT IN

Aftonbladet Sveriges största tidning – alla kategorier. Varje dag når tidning och sajt 2,5 miljoner läsare.

Svenska Dagbladet Välkänd svensk morgontidning, riksspridd, men med Stockholm som bas. Når varje dag cirka en halv miljon läsare över hela landet.

E24 Europas största affärssajt med de senaste nyheterna, kommentarerna och analyserna inom börs, näringsliv, privatekonomi. Över en miljon unika besökare per vecka.

Blocket Sveriges största köp- och säljmarknad på nätet. Når cirka tre miljoner unika besökare per vecka. Finns i dag även i 17 andra länder.

Hitta Nummerupplysning och kartor på nätet. Har adresser och telefonnummer till alla svenska företag och privatpersoner. Även vägbeskrivningar, gatubilder och satellitbilder. Cirka 4 miljoner unika besökare i veckan.

Lendo Hjälper privatpersoner via nätet att snabbt och enkelt hitta ett bra lån hos olika långivare.

Tasteline Har två år i rad blivit utsedd till Sveriges bästa matsajt. Finns även i mobilen. Tastelines matkasse, som levereras hem till dörren, finns i Stockholm och från och med nästa vecka även i Göteborg. Har cirka 350 000 unika besökare per vecka.

tv.nu Sveriges största tv-tablå på nätet. Över en miljon unika besökare per vecka.