Valaffischen är en kopia av HD-logo

Jan-Emanuel Johansson tvingas avbryta kampanj

NYHETER

Här är valaffischen som retar upp Harley Davidson.

Men kändispolitikern Jan-Emanuel Johansson (S) hävdar att det inte är ett plagiat på deras logotyp.

– Det är inte deras logga, men jag har hämtat inspiration från motorcykelkulturen, säger han till Aftonbladet.

– Jag tycker det är extremt osmakligt att han utnyttjar oss, kontrar Richard Nordén, marknadschef på Harley Davidsion i Sverige.

Jan-Emanuel Johansson har vunnit Robinson, suttit i riksdagen och nu retat upp motorcykeljätten Harley Davidson – rejält.

När han nu kandiderar till kommunfullmäktige hemma i Norrtälje har en av hans valaffischer varit – minst sagt – snarlik Harley Davidsons logotyp. Något som fått det amerikanske företaget att reagera.

"Fult tilltag"

När Aftonbladet når Richard Nordén, marknadschef för Harley Davidson i Sverige, är politikerns logo-lån redan bekant.

– Ja, vi känner väl till hans fula tilltag. Moderbolaget i Michigan är också inkopplade i ärendet. De uppmärksammade faktiskt det snabbare än jag gjorde. De är rätt proffsiga på det och ligger och scannar av allt på nätet, säger RIchard Nordén till Aftonbladet.

Han fortsätter:

– Jag tycker det är extremt osmakligt att han utnyttjar oss och försöker rida på andra på det viset. Det kan vara oerhört skadligt och kostsamt för vårt företag att bli hopkopplat med ett politiskt parti. Jag räknar med att Socialdemokraterna tar honom i örat.

Kandidaten oförstående

Jan-Emanuel själv är oförstående till kritiken.

– Man måste få människor att haja till. Det är val och det är på riktigt, då krävs det något lite annorlunda. Men det är inte Harley Davidsons logga. Den påminner om den, men jag har hämtat inspiration från motorcykelkulturen.

Att Harley Davidson skulle ha något emot att kopplas ihop med ett politiskt parti tror inte Jan-Emanuel Johansson.

– Från att de startade har de varit en symbol för den hårt arbetande medborgaren. Jag tror att de skulle vara glada att förknippas med Sveriges enda arbetarparti.

Vill inte kopplas med politik

Men den tolkningen håller inte Richard Nordén med om.

– Normalt sett är ju alla fria att för personlig del tatuera in vårt varumärke om man vill. Men han utnyttjar andras rykte och goda renommé. Jag vet inte riktigt hur han tänkte, för han borde veta bättre. Men han är ju van att hamna i blåsväder.

En stund efter att Aftonbladet varit i kontakt med Jan-Emanuel Johansson ringer han åter upp – efter att ha fått ett samtal från Harley Davidson.

– Jag pratade med en jurist. Vi hade inte samma hållning riktigt. Han sa att HD i USA hade agerat. De ville inte förknippas med Jan-Emanuels personvalskampanj och Socialdemokraterna i Norrtälje. Min analys föll inte helt i god jord, säger Jan-Emanuel vars kampanj nu kan vara i fara.

Kampanj i fara

– Jag måste göra nya texter och upplägg på affischerna, men det finns ingen budget för det. Amerikanska Harley Davidson har bestämt sig för att sätta P för personvalskampanjen i Norrtälje.

Och till slut kryper Jan-Emanuel till korset.

– Jag får någonstans erkänna att de är ganska lika.