Helt enkelt störst

900 000 fler läser Aftonbladet

”Har kommit längst” ”Aftonbladet är hur man än mäter Sveriges största dagstidning och också den tidning som kommit längst i den strukturomvandling som nu griper genom samtliga svenska dagstidningar”, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.
”Har kommit längst” ”Aftonbladet är hur man än mäter Sveriges största dagstidning och också den tidning som kommit längst i den strukturomvandling som nu griper genom samtliga svenska dagstidningar”, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.Foto: Foto: MAGNUS WENNMAN
NYHETER

Du läser Sveriges överlägset största tidning.

Aftonbladet har nära en miljon fler dagliga läsare än de närmsta konkurrenterna tillsammans.

Och i den gamla klassiska kvällstidningskampen – den om papperstidningsläsarna – är segern given.

– Vi är dubbelt så stora som Expressen, säger chefredaktör Jan Helin.

Klicka på grafiken för att se den i större format.
Klicka på grafiken för att se den i större format.

Varje dag läser 2,49 miljoner människor Aftonbladet i våra två huvudutgåvor: den klassiska papperstidningen och Sveriges största nyhetssajt. Utöver det är Aftonbladet också Sveriges största nyhetstjänst i mobilen med 672 000 unika användare under förra veckan. Det gör Aftonbladet till Sveriges största nyhetskälla – alla kategorier.

– I grunden handlar det om att vi varit nyhetsledande på de händelser som engagerat svenska folket mest 2010. Det var ett exceptionellt nyhetsår som gav oss rekordmånga läsare, det är vi mycket tacksamma och stolta för, säger Jan Helin.

Unik dominans

Att vara störst och nå ut handlar i dag om att erbjuda läsarna tidningen på olika plattformar för att passa olika situationer.

– Vi har tack vare denna strategi i dag fler läsare än hittills i historien och fler läsare digitalt än på papper, säger Jan Helin.

I går presenterades Sifos mätning Orvesto Dag som varje månad mäter papperstidningarnas läsare. Den visar att Aftonbladet på papper har över 100 000 fler läsare än de tre kvällstidningarna Expressen, GT och Kvällsposten tillsammans under 2010.

– Papperstidningen är fortsatt mycket viktig för oss ekonomiskt. Men i takt med att digitala medier tar över räckvidden blir det allt viktigare att hitta nya affärsmodeller. Därför är det glädjande för oss att vi under 2010 har haft flera månader med högre annonsintäkter i digitala Aftonbladet än i papperstidningen. Vi är sannolikt den enda dagstidning i världen som har det, säger Anna Settman, vd för Aftonbladet.

Aftonbladets dominans i digitala medier är unik och ett resultat av tidigt fokus på webben och hög utvecklingstakt.

– Som marknadsledare är det fortsatt vår ambition att leda den strukturomvandling som nu griper genom alla svenska dagstidningar när läsarna byter beteende, säger Jan Helin.

Att kunna kalla sig nummer ett är åtråvärt för en kvällstidning.

Jämför tre mot en

Konkurrerande Expressen hävdar nu att de har fler läsare av sin papperstidning än Aftonbladet. Det är inte sant. Om man däremot slår ihop de tre Bonnierägda kvällstidningarna Expressen, Kvällsposten och GT så nådde de tillsammans 24 516 fler läsare än Aftonbladets papperstidning per utgivningsdag i december 2010. Räknat på hela året så hade Aftonbladets papperstidning enligt samma mätning dock 113 914 fler läsare per utgivningsdag jämfört med de tre tidningarna tillsammans.

– Det Bonniers kvällstidningar gör är att mäta sig som tre tidningar och redovisa sig som en. Detsamma gäller tidningsförsäljning. GT och Kvällsposten säljs bredvid Expressen i Göteborg och Malmö. Men när det är dags att redovisa försäljningen är de tre titlarna plötsligt bara en tidning. Det är ett trick för komma närmare Aftonbladet, säger Jan Helin.

Expressen redovisar inte heller hur många som läser Expressen, respektive GT och Kvällsposten på nätet. I stället visar de den sammanlagda läsningen av Expressen.se + gt.se och kvp.se. De tre sajterna hade i den senaste mätningen 776 000 läsare dagligen. Aftonbladet.se hade i samma mätning 1 855 000 dagliga läsare.

– Förhoppningsvis har våra sifferövningar ett visst underhållningsvärde. Men verkligheten är inte svårare än så här: Störst är den tidning som har flest läsare, mest framgångsrik den som hittar de bästa affärsmodellerna. År 2010 är den tidningen Aftonbladet, säger Jan Helin.

FAKTA

Fotnot: Orvesto Internet november 2010

Fotnot: Orvesto Dag, helår 2010

Fotnot: Orvesto Internet,

Orvesto Dag november 2010. (December har ännu inte redovisats.)