Signalerna har krånglat hela veckan

Trafikant larmade Trafikverket i onsdags

NYHETER

Signalerna på det obevakade spåret tros ha krånglat sedan i måndags.

Annika Tegerot fick fly när ett tåg rusade mot henne tidigare i veckan.

– Det kunde ha varit jag som var med om olyckan, säger hon.

Övergången saknar bommar.
Övergången saknar bommar.

Hur kunde två 18-åriga gymnasieflickor köras ihjäl, var signalerna vid den obevakade järnvägsövergången defekta? Dagen efter den tragiska händelsen i Stenungsund jobbar polisen för högtryck för att räta ut frågetecknen.

"Ringt en hel del"

– Det pågår förundersökning och i nuläget samlar vi in uppgifter och söker vittnen till själva olyckan. Vi har två personer som enbart tar samtal från allmänheten och det är en hel del folk som ringt in under fredagsförmiddagen med tips, säger Christina Persson, enhetschef vid polisen i södra Bohuslän.

Polisen utesluter att brott skulle ha orsakat dödsolyckan vid det obevakade spåret på torsdagen.

– Vi har ingen brottsmisstanke utan det verkar vara en ren olyckshändelse.

Annika Tegerot går över järnvägen varje dag på väg till jobbet. Men i måndags var något inte som det skulle.

– När jag var mitt på spåret hörde jag hur det susade, sedan kom signalen samtidigt som tåget. Det höll på att gå riktigt illa.

Kommer före tåget

Vanligtvis kommer signalen en stund före tåget. Men signalsystemet har krånglat förr, uppger flera invånare.

När Annika Tegerot ringde Trafikverket i onsdags blev hon omkopplad och placerad i kö.

– Till slut kom jag fram till en person, men jag vet inte om han gjorde något åt problemet.

”Har kontrollerat”

Tobbe Lundell, pressinformatör på Trafikverket, kände i går inte till att det kommit klagomål på signalerna.

– Vi har undersökt anläggningen under torsdagseftermiddagen. Inga anmärkningar kunde konstateras, säger han.

Inte heller Christina Persson känner till om signalsystemet tidigare krånglat.

– Nej, det har inte kommit till min kännedom. Men vi ska försöka att hitta orsaken till hur hur det kunde inträffa. Vi har pratat med Banverket som startat en egen utredning, vid sidan av våran.