Tågen 83 000 timmar sena

Men regeringen drar ner på anslagen för underhåll

Tågen var 83 000 timmar försenade vintern 2010. Det kan bli ännu värre varnar Trafikverket.
Tågen var 83 000 timmar försenade vintern 2010. Det kan bli ännu värre varnar Trafikverket.Foto: ulf höjer
NYHETER

I vintras blev det dubbelt så mycket tågförseningar i tågtrafiken jämfört med ett vanligt år.

Sammanlagt rörde det sig om 83 000 timmar – motsvarande nästan 9,5 år.

Men Trafikverket befarar att botten inte är nådd.

Det kan bli ännu värre.

En överfull Stockholm Central efter att tågtrafiken lamslagits vintern 2010.
En överfull Stockholm Central efter att tågtrafiken lamslagits vintern 2010.Foto: Urban Andersson

För att förseningarna inte ska upprepas satsar Trafikverket 400 miljoner kronor på en rad åtgärder, bland annat ökad snöröjning och avisning.

Samtidigt oroas man över regeringens minskade anslag till underhåll av landets järnvägar.

”Stark oro”

Verket räknar med ökad järnvägstrafik den kommande tioårsperioden och hade därför hoppats på en högre drifts- och underhållsnivå. I stället blir det tvärtom: 700 miljoner kronor mindre år 2011 än vad verket bett om.

– Vår styrelse har uttryckt en stark oro för den här utvecklingen, säger ställföreträdande generaldirektör Lena Erixon.

Minskat underhåll påverkar trafiken under alla årstider, säger Erixon, men påpekar att driften ändå måste klaras om det blir en hård vinter igen.

Varnade i juni

Myndighetens styrelse varnade i ett brev i juni regeringen för följderna.

"Trafikverket ser allvarligt på de för låga anslagsnivåerna för drift och underhåll av järnväg", skrev generaldirektören Gunnar Malm bland annat.

I oktober ska verket inkomma med en beskrivning till regeringen om vad följderna blir, säger Lena Erixon.

– Vi tittar på vad vi måste dra ner på. Och det är ju kvaliteten i olika delar.

– Problem med att vi inte klarar underhåll gör att vi får problem ute med växlar som krånglar och så vidare. Klarar man inte av att underhålla är det risk att det går sönder, krånglar och blir stopp i trafiken.

SJ oroade

SJ:s styrelsordförande Ulf Adelsohn tycker att det är "olyckligt" att anslagen till underhåll av järnvägen minskar.

– Vi behöver mer till underhåll i alla situationer av banorna. Vi har sett under vintern och sommaren att det är alldeles för lite underhåll, säger han till TT.

Adelsohn hoppas på att de höjda banavgifterna som regeringen aviserat ska gå till att hålla efter järnvägarna.

– Vi har varit positiva till höjda banavgifter eftersom vi har trott att det skulle gå oavkortat till underhåll, säger han.

Enligt Trafikverket kommer dock inte de höjda banavgifterna, som ska ge intäkter på 8,5 miljarder fram till 2021, att gå till underhåll utan till andra typer av insatser.

Ökad kapacitet

De senaste åren har kapaciteten på rälsarna ökats. Det är fler tåg på banorna, vilket betyder att tågen går tätare – men att störningar påverkar desto fler tåg när de uppstår.

På större linjer kan det bli mer förseningar och på mindre lägre hastigheter med följaktligen ändrade tidtabeller.

FAKTA

Ökade kostnader

• Kostnaden för drift, underhåll och reinvesteringar har ökat de senaste åren, från 4,6 miljarder kronor 2005 till 6,5 miljarder 2010.

• De närmaste åren ligger anslaget på 5,9–6 miljarder.

• Den hårda vintern 2009/2010 gjorde dessutom att Trafikverket drog över sin underhållsbudget med 425 miljoner kronor.

• De ska betalas tillbaka från kommande års anslag. (TT)

TT-Aftonbladet