”Tar oron på allvar”

NYHETER

Här levererar Aftonbladet 150 000 namnunderskrifter till näringsminister Maud Olofsson, C.

– Jag tar läsarnas oro på allvar, säger hon.

Så stort allvar att näringsministern har kallat till ett specialmöte – redan i morgon.

Luntan känns i handen.

150 000 namnunderskrifter väger tungt, både fysiskt och bokstavligt.

Förstår reaktionen

Och när Aftonbladet träffar Maud Olofsson på Grand Hôtel i Stockholm tar näringsministern emot den flera hundra sidor tjocka pappershögen, tittar på några av namnen, bläddrar i ett par sidor.

– Jag förstår att människor reagerar, säger hon.

150 000 personer misstror Energi­marknadsinspektionens arbete.

– Jag vill säga till dem som skrivit under att det är bra att ni engagerar er. Jag ska göra vad jag kan för att möta oron och jag har kallat till möte med generaldirek­tören för Energimarknadsinspektionen på torsdag. Finns det ett monopol som det här måste vi ha en tydlig kontroll och då ska det organet vara på topp.

Energimarknadsinspektionens syfte är att se till att inget elnätsbolag överdebiterar sina kunder. Men inte ett enda elnätsbolag har fått återbetalningskrav sedan 2007.

”Handlar om tillit”

– Det är ju det som är deras uppdrag. Det handlar om tillit, säger Maud Olofsson och sneglar på namnunderskrifterna.

– Uppenbarligen finns det rätt mycket kvar att önska när det gäller tillit.

Finns det någonting du kan lova här och nu?

– Att vi ska jobba ännu mer med konsumentperspektivet.

Hur är det ens möjligt att det skiljer 4000 kronor i fasta elnätskostnader på samma energiförbrukning, i två olika städer?

– Förutsättningarna är väldigt olika. Kommuner med egna bolag kan höja skatterna. Privata bolag har stora omkostnader och behöver en marginal. Man får komma ihåg att vi är ett stort och avlångt land och att det kostar att ha ett fungerande elnät.

”Energimedveten”

Hur känner du själv när elräkningen kommer?

– Det är klart att det är en tung kostnad. Jag gör vad jag kan för att spara, stänger av och släcker lampor. Jag är rätt energimedveten och det tror jag att fler behöver vara.

Men det handlar ju om den rörliga kostnaden. Läsarna protesterar över den biten det är monopol på, som de inte kan göra något åt.

– Steg för steg jobbar vi för att det här ska bli bättre, men det återstår säkert en hel del att göra. Finns det idéer och tankar är jag beredd att lyssna på dem. Konsumenterna måste vara i fokus, säger Maud Olofsson.