Nyheter

– Det satt folk överallt på tåget

Två vagnar kopplades bort – SJ:s passagerare tvingades tränga ihop sig

När alla satt sig på tåget, kopplades plötsligt två vagnar bort på grund av tekniskt fel. Det blev huggsexa efter sittplatser. – Det satt folk i trapporna, i gångarna, överallt, säger resenären Anett Markert.
När alla satt sig på tåget, kopplades plötsligt två vagnar bort på grund av tekniskt fel. Det blev huggsexa efter sittplatser. – Det satt folk i trapporna, i gångarna, överallt, säger resenären Anett Markert.Foto: ANETT MARKERT

När tåget skulle lämna Stockholm uppstod ett tekniskt fel.

Passagerarna i dubbeldäckaren fick tränga ihop sig i tre vagnar.

– Det satt folk i trapporna, i gångarna, överallt, säger resenären Anett Markert.

Anett Markert med dottern Ida.
Anett Markert med dottern Ida.Foto: LÄSARBILD

Tåget från Stockholm till Göteborg skulle lämna centralen klockan 17.07.

Men när alla passagerare hade satt sig upptäcktes ett tekniskt fel, som bidrog till att två av fem vagnar kopplades av.

–Vi förstod inte vad som hände. Till slut slog de på högtalarna och meddelade att alla skulle flytta till de bakre vagnarna, säger Anett Markert till Aftonbladet.

Når inte nödbromsen

Passagerarna kastade sig till slutet av tåget, men de flesta hade ingenstans att sitta.

Tåget rullade i väg mot Göteborg efter drygt 20 minuter. Den första biten satt resenärer i trapporna upp till dubbeldäckarens övervåning och i gångarna.

– Vad händer om en nödsituation uppstår? Hur ska man kunna ta sig ut, man tar sig inte ens fram till nödbromsen, säger Anett Markert, som är på väg hem till Alingsås tillsammans med sin dotter Ida.

SJ beklagar

SJ beklagar att flera passagerare tvingades stå.

– Det är en olägenhet och vi beklagar, säger Ulf Wallin, biträdande presschef.

– De flesta passagerare skulle gå av i Västerås eller Arboga. Personalen ombord har meddelat att ingen tvingades stå upp efter Arboga, som ligger en och en halv timmes restid från Stockholm.

Enligt Ulf Wallin gjordes bedömningen att det var bättre att alla passagerare kom med tåget, än att flera skulle tvingas vänta på centralen i Stockholm.

– Ur säkerhetssynpunkt var det ingen fara, begränsningen är tyngdbaserad. Enligt reglerna får det vara fyra personer per kvadratmeter.

De passagerare som tvingades stå upp kommer enligt Ulf Wallin att ersättas.