Aftonbladet gör succé i mobilen

NYHETER

Aftonbladet gör succé i mobilen.

Medieprofessor Jesper Strömbäck är inte förvånad:

– Aftonbladet var en av pionjärerna med sin mobilsajt.

Vi ser dem överallt – människor djupt försjunkna i sina mobiltelefoner. Ofta är det Aftonbladets mobilsajt de är inne på.

– Det är så bekvämt. Har man en mobil så är det alltid tillgängligt, säger medieprofessorn Jesper Strömbäck.

Aftonbladets mobilchef Niklas Silow kan inte annat än att sträcka på ryggen.

– Det är till oss man vänder sig när man nu konsumerar nyheter på ett nytt sätt, i mobilen. Förra veckan var det dramatiken i Egypten och upplösningen av handbolls-VM som lockade.

På tre år har Aftonbladets popularitet i mobilen ökat från drygt 50 000 unika läsare i veckan till 674 000 förra veckan.

– En helt otrolig utveckling, säger Niklas Silow.

Framförallt var det under förra året som klickandet och duttandet sköt i höjden.

– Generellt sett är det gratis på mobilen. Det är ett viktigt skäl till populariteten. Mycket av den digitala utvecklingen drivs av att det är gratis, säger professor Jesper Strömbäck

FAKTA

Snabbfakta

De här lurarna använde läsarna under vecka 4

Apple Iphone 60 %

HTC Desire 4 %

SonyEricsson X10i 3 %

SonyEricsson U20i 2 %

SonyEricsson E10i 2 %

HTC Magic 2 %

HTC Legend2 %

Samsung GT-I90002 %

Apple iPod Touch1 %

HTC Desire HD1 %

Övriga21 %

De galna siffrorna

Unika besökare på Aftonbladets mobilsajt, år för år:

2011: 674 013

2010: 241 088

2009: 149 605

Johan Nordström