Nyheter

Hundratals lurade via Facebooktester

Konsumentverket varnar nu för företaget Pitacassi - som står bakom olika typer av webbtester.

171 personer har anmält företaget efter att fått hem fakturor på flera hundra kronor.

– Det är tester som konsumenten kommit in på via Facebook, säger juristen Eva Moberg vid Konsumentverket.

Bara sedan i måndags har 75 personer anmält företaget Pitacassi till Konsumentverket. Konsument Europa har tagit emot ytterligare 52 anmälningar denna vecka.

Hotfulla fakturor

Anmälarna har via Facebook klickat in på tester vid namn mypersonalitytest och dictatortest. Där har de fått svara på frågor och uppgett personnummer, telefonnummer och i vissa fall e-postadress för att få tillgång till resultatet.

– Sedan har de fått hem fakturor, i vissa fall är de ganska hotfulla med röda lappar och redan vid första fakturan finns hot om betalninganmärkningar om man inte betalar, säger Eva Moberg, jurist vid Konsumentverket.

Sedan i somras har Konsumentverket tagit emot 171 anmälningar.

– Konsumenten har använt tjänsten utan att förstå att det kostar pengar, dessutom är den informationen otydlig. Man har ångerrätt även på nätet, men i vissa fall har den avtalats bort, säger Eva Moberg.

Bestrid fakturor

Breven och testen är på svenska, men enligt Eva Moberg är det ett slovakiskt företag.

– Det är svårt att komma åt den här typen av företag, men eftersom deras tjänster är riktade mot svenska konsumenter har vi kontaktat Slovakien och försöker få tag i företaget, säger Eva Moberg

Hon rekommenderar användare av tester att vara medvetna om att allt inte är gratis på nätet. Konsumentverket uppmanar också användare att inte uppge personuppgifter och telefonnummer på okända webbsidor.

– De som fått fakturor som de känner att de inte har beställt ska bestrida dem. Ta kopior på all korrespondens, säger Eva Moberg.

FAKTA

Har du fått en faktura från Pitacassi?

Så här gör du:

Du behöver aldrig betala för en tjänst som du inte har beställt.

Om du har fått en faktura som gäller en Internettjänst du inte har beställt ska du bestrida fakturan. Det innebär att du skriver till företaget och berättar att du anser att fakturan är felaktig.

Företaget måste kunna bevisa att du är skyldig att betala.