Vinnare – igen!

Säg Ja-kampanjen gjorde succé – och nu prisas den

NYHETER

Aftonbladet lät svenska par fria på löpsedlar i samband med Victorias och Daniels bröllop.

I går vann kampanjen ”SÄG JA!” pris på galan Årets dagstidning.

”För 20 år sedan hade det blivit ramaskri om ideologiskt självmord och populistisk kapitulation. Men tiderna förändras, och i dag vinner man folkets kärlek, hela kungariket och inte minst utmärkelsen Årets marknadsinsats”, skriver juryn.

”Fantastiskt kul”

Aftonbladets kommunikationschef Nils Franchell var stolt efter att ha tagit emot priset på Berns i Stockholm:

– Det är fantastiskt kul att Aftonbladet är så bra på samarbete mellan marknad och redaktion.

SÄG JA! drog i gång tre veckor före Victorias och Daniels bröllop i somras. Av 400 sökande fick 14 utvalda fria till sina älskade på löpsedlar över hela landet.

– Det bästa med kampanjen var att vi gjorde bröllopet till läsarnas grej, säger Marica Finnsiö, som var projektledare för Aftonbladets bröllopssatsning.

Flera nomineringar

Aftonbladet var också en av tre finalister i kategorin Digitala medier för satsningen Superlive, som innebär att startsidan vid stora nyhetshändelser byggs om till ett unikt webbformat med

direktrapportering, live-tv, live-bildspel, chattar, twitterflöden och bloggar. Senast vid valet.

Också i den mest prestigefyllda kategorin Helhetspriset var Aftonbladet nominerat för den populära Iphone-appen Supernytt.

Vinnare i klassen blev dock Svenska Dagbladet.

”Förbättringarna och nytänkandet verkar aldrig ta slut”, hyllade juryn.

Årets dagstidning arrangeras av branschorganisationen Tidningsutgivarna och tidningen Medievärlden.