Försvaras av sina tidningar

Berlusconi utmålas som en ”riddare” i Berlusconi-styrda medier

För Berlusconi Den stora tidningen Il Giornale avporträtterar en leende, mild Berlusconi och kallar honom "Riddaren".
För Berlusconi Den stora tidningen Il Giornale avporträtterar en leende, mild Berlusconi och kallar honom "Riddaren".
NYHETER

"Il Cavaliere", riddaren.

Den italienske premiärministerns smeknamn är gammalt.

Men i Berlusconi-positiva tidningar som Il Giornale lever det kvar.

la Repubblica Kritiserar Berlusconi. Här kan man läsa "Rubys" vittnesmål om att premiärministern visste att hon var minderårig.
la Repubblica Kritiserar Berlusconi. Här kan man läsa "Rubys" vittnesmål om att premiärministern visste att hon var minderårig.

"Rubygate" så kallar Il Giornale den 74-årige italienske premiärministern Silvio Berlusconis påstådda affär med den 17-åriga magdansösen "Ruby". En affär som nu kan få Berlusconi på fall.

I Il Giornale beskrivs historien i svepande ordalag under rubriken "Riddaren är inte arg den här gången". En bild av en leende premiärminister får illustrera artikeln som handlar om en presskonferens där han främst talade om landets ekonomi.

Brodern äger tidningen

Vid presskonferensen vägrade han tala om "Rubygate" men gav ändå den första offentliga kommentaren efter beskedet att han kommer ställas inför rätta:

– På grund av min kärlek till det här landet håller jag tyst. Men jag är inte oroad.

Att Il Giornale som är en av Italiens viktigaste tidningar står nära Silvio Berlusconi och hans regering är ingen nyhet.

Tidningen står öppet på hans sida. Brodern Paolo Berlusconi är majoritetsägare och Silvio Berlusconi äger själv en ansenlig mängd aktier i bolaget.

Andra tidningar som är öppet för Berlusconi är Libero och även den konservativa lilla tidningen Il Foglio.

Mediemogul

74-årige Berlusconi är något av en mediemogul.

1978 grundade han sin första mediagrupp, Fininvest som sedan utökades till ett nätverk med lokala tv-stationer över hela landet där alla sände samma material. 1980 grundade Berlusconi Italiens första privata nationella nätverk, Canale 5, följt av Italia 1 och Rete 4.

Inom Fininvest ingår numera bland annat Mediaset som består av tre nationella tv-kanaler, dagstidningen Il Giornale , reklam- och publicitetsbyrån Publitalia, förlaget Arnoldo Mondadori Editore och många andra bolag.

Men även om Berlusconi har stor makt i den italienska medievärlden, räcker hans makt inte in i alla tidningshus. Det finns tidningar som är kritiska, sådana som La Repubblica och Corriere della Sera.

Berlusconi dominerar

Corriere della Seras hemsida domineras av rapporteringen kring Berlusconi. Även här kan man läsa om dagens presskonferens.

Men skillnaderna i rapporteringen är tydlig. Läsarna kan också läsa om "Rubys" vittnesmål om mötena med Berlusconi.

Berlusconis försvarsadvokater har hävdat att Berlusconi inte missbrukade sin makt när han bad polisen släppa den brottsmisstänkta "Ruby", då han ska ha trott att hon var systerdotter till Egyptens president Hosni Mubarak.

Men enligt Corriere della Sera var det Berlusconis idé att hon skulle säga att hon var släkt med Mubarak, för att man då kunde förklara de ansträngningar som gjordes.

En ska är klar, rapporteringen i de italienska tidningarna fortsätter. Rättegången inleds den 6 april och lär sätta prägel på de italienska nyhetssajterna, oavsett om de är för eller emot den Berlusconi.