Många klagar på mobila bredband

Vajsing? Du är inte ensam att tycka att bredbandet krånglar. En av fyra svenskar klagar. Och värst av allt fungerar det mobila bredbandet, enligt undersökningen.
Vajsing? Du är inte ensam att tycka att bredbandet krånglar. En av fyra svenskar klagar. Och värst av allt fungerar det mobila bredbandet, enligt undersökningen.Foto: colourbox.com
NYHETER

Uppkoppling som krånglar?

Du är inte ensam.

Nästan var fjärde som använder mobilt bredband har klagat till leverantören.

Siffror från Svensk Kvalitetsindex (SKI) visar på allt annat än nöjda kunder.

Att få många klagomål är vanligt för företag inom hela telefoni – och databranschen. Men när det gäller mobilt bredband är siffrorna riktigt höga.

En av fyra klagar

Nästan en av fyra som använder det har vänt sig till sin leverantör och klagat över ickeexisterande eller usel uppkoppling.

Ett annat vanligt klagomål är sedan att kunderna upplever att de inte får hjälp när de har problem.

"Närmare 20 procent upplever att klagomålet inte blivit löst eller avklarat, trots att flertalet kontakter med leverantören gjorts", skriver SKI.

”Höga krav”

SKI konstaterar att det gäller att få rätt person i luren när något inte fungerar som det ska.

”När det gäller klagomål så är det tydligt att antingen så löser leverantören det på en gång eller inte alls. Detta ställer höga krav på den som tar emot klagomål och hanteringen.”

Mest nöjda mobilkunder har Halebop och Telia. Minst nöjda är de som ringer med Telenor, enligt undersökningen.