– Tittarna vill inte ha reklam på SVT

Jimmy Ahlstrand, strategichef på SVT, chattade med Aftonbladets läsare.
Foto: SVT
Jimmy Ahlstrand, strategichef på SVT, chattade med Aftonbladets läsare.
NYHETER

Aftonbladets läsare var, minst sagt ilskna under dagens chatt med SVT.

”Vad ger er rätten att råna mig på mina surt förvärvade pengar för att sända tjeckisk dockteater och "Ung och bortskämd?” undrade en läsare.

Läs hela SVT:s chatt om det nya hushållsavgiftsförslaget nedan.

I en debattartikel i Dagens Nyheter i går skrev SVT:s vd, Eva Hamilton, om sitt förslag på en ny avgiftsmodell.

Det Eva Hamilton ville att regeringen skulle undersöka var om det var möjligt med den sortens teknikoberoende modell som man inför i Tyskland 2013, då alla hushåll betalar en avgift för public service oberoende av om man ser det på tv, kollar på datorn, lyssnar på radion – eller inte nyttjar public service alls.

Vill inte ha reklam

Förslaget fick Aftonbladets läsare att gå i taket. Närmare tusen kommentarer rasade in och frågorna var många.

Därför ställde i dag Jimmy Ahlstrand, SVT:s strategichef, upp på en chatt med Aftonbladets läsare för att förtydliga vad SVT:s nya förslag innebär.

Frågorna haglade in. Bland annat om varför SVT inte blev ännu en av alla reklamkanaler.

– Jag tror inte TV4 skulle uppskatta den konkurrensen om reklampengarna, svarade Jimmy Ahlstrand.

Betalar avgiften

Han fortsatte:

– Allvarligt talat så tror jag att publiken inte skulle uppskatta om våra program avbröts av reklam.

Han berättade också att nio av tio betalar sin licens, så även han själv.

– Det är en förmån på SVT som förmånsbeskattas, så ja, jag betalar. Och jag betalade före företaget började betala åt mig, säger han.

Läs hela chatten nedan!