Boken om kungen skapar rubriker i tyska medier

"Uppror i Sverige: Kungen på strippklubb?"

Ryktet sprider sig De tyska sajterna Hamburger Abendblatt och n-tv.de rapporterar om kungens påstådda nattklubbsbesök i den kommande boken.
Ryktet sprider sig De tyska sajterna Hamburger Abendblatt och n-tv.de rapporterar om kungens påstådda nattklubbsbesök i den kommande boken.
NYHETER

Ryktet om boken ”Carl XVI Gustaf - Den motvillige monarken" har nu spritt sig utanför Sveriges gränser

I Tyskland rapporterar flera sajter om kungens påstådda nattklubbsbesök med strippor.

Även i Norge skapar boken rubriker nu.

De tyska medierna refererar till Sveriges Radios intervju med författaren Thomas Sjöborg.

I intervjun hävdade Thomas Sjöborg att kungen ska ha besökt privatfester och nattklubbar som kan ha inneburit risk för hans egen säkerhet.

– Det har handlat om konstiga lokaler och konstiga klubbar i Stockholm och där har monarken exponerat sig mot människor faktiskt från miljöer som ligger ljusår ifrån var en statschef ska befinna sig, sa Thomas Sjöberg i intervjun som nu citeras av den tyska nyhetsbyrån dpa i en artikel som publicerats i ett stort antal tyska medier, däribland n-tv.de.

"Uppror i Sverige"

Under rubriken "Uppror i Sverige: Kungen på strippklubb?" kan man på n-tv.de läsa om den omtalade bokens innehåll. Även exempelvis den tyska sajten PR-inside.com och Hamburger Abendblatt har uppmärksammat det kommande boksläppet och publicerat artikeln från dpa.

I artikeln står det bland annat också om kungens vistelse i Atlanda 1996 i samband med OS, då han påstås ha besökt en strippklubb vid namn Gold Club, något som hovet har dementerat. Enligt Thomas Sjöborg har de dock pålitliga källor som hävdar motsatsen.

"Nakenfester"

Även i Norge har boken uppmärksammats. Där rapporterar tidningarna vg.no och Dagbladet om det pikanta innehållet.

Dagbladet har publicerat en artikel med rubriken: "Hävdar svenske kungen deltog på nakenfester och var otrogen mot Silvia - chockbok om Carl Gustaf skakar svenskarna". I artikeln refererar man till Aftonbladets, Dagens Nyheters och Expressens rapportering kring boken och intervjuer som gjorts.

Gratisreklam

I Finland har nyhetsbyrån FNB skrivit om ”Carl XVI Gustaf - Den motvillige monarken". I artikeln som bland annat har publicerats på Hufvudstadsbladet, konstaterar man att upphovsmakarna har lyckats få "mängder med gratisreklam i medierna".

Danska Berlingske Tidende citerar i sin artikel "Bok: Svenske kungen gick på strippklubb" tidningarna Svenska Dagbladet och Expressen. I den står det bland annat om hur svenske kungen enligt den aktuella boken ska ha lagt ut tusentals kronor på ett besök på en strippklubb, samt att han ska ha varit otrogen med en känd, svensk sångerska.