Nyheter

Snuvade på storvinsten

Nya postnumret hann inte registreras

besvikna Birgitta Eriksson-Löfgren, Kerstin Johansson, Inger Lindberg och Peter Isaksson i Fullestad får inga pengar från Postkodlotteriet.
besvikna Birgitta Eriksson-Löfgren, Kerstin Johansson, Inger Lindberg och Peter Isaksson i Fullestad får inga pengar från Postkodlotteriet.Foto: Foto: ANDERS WEJROT

Grannarna i Fullestad vann 70 000 kronor på Postkodlotteriet.

Men pengarna betalades aldrig ut.

– De har lurat oss. Jag är så fruktansvärt besviken, säger Birgitta Eriksson-Löfgren.

De fyra grannarna från Fullestad utanför Vårgårda är trogna prenumeranter på Postkodlotteriets dragningar.

I slutet av augusti förra året beslutade Posten att ändra deras postnummer, och Birgitta Eriksson-Löfgren ringde genast upp företagets kundtjänst.

– De sa att det skulle ordna sig automatiskt, att vi skulle få nya lotter baserade på vårt nya postnummer. Och det fick vi också, säger hon.

Ett par månader senare, i oktober, drogs det nya postnumret fram som vinnare och jublet i Fullestad visste inga gränser.

Men pengarna kom aldrig.

”Det dröjer”

Postkodlotteriet menade att det nya postnumret inte hunnit registreras i deras system.

Emma Knutsson, press-sekreterare:

– Vi får in de nya postnumren via posten, och det dröjer en tid innan de registreras. Vi har skickat ut ett brev till de här prenumeranterna att deras nya lottnummer gäller från den 1 november.

Men de bytte ju nummer den 1 september?

– Vi vill flytta alla berörda kunder samtidigt. Alla ändringar från posten och spar-registret kom in till oss den 22 september. Och då gick informationen ut till alla berörda kunder.

Känner sig lurade

Birgitta Eriksson-Löfgren är besviken över beskedet.

– Vi kontaktade ju dem redan i augusti så att det inte skulle bli något fel. Nu känner vi oss lurade. De har snuvat oss på vinsten och kan inte ens ge oss en vettig förklaring. Att de skickat ut nya lotter som gäller från den 1 november stämmer inte heller.

Dragningen i oktober betalades av kunderna i september, och då hade de fortfarande det gamla lott/postnumret.

FAKTA

Ändrade postnummer

Posten AB fastställer en kommuns postnummer. Förändringar görs ytterst sällan, men i så fall för att anpassa systemet till förändrade förhållanden i området eller för att underlätta utdelningen. Endast postföretag och kommuner har möjlighet att ansöka om ändringar.

Den vanligaste anledningen att ändra ett postnummer är att befolkningen ökar i området. Det gör i sin tur att sorteringen blir otymplig och att brevbärarna får för mycket post att hinna dela ut. Idealet för ett postnummer är 640 kunder. Man brukar i möjligaste mån låta företagskunder behålla sina postnummer – för att det blir så dyrt att ändra till exempel visitkort och trycksaker.