Så skyddar du dig från teleförsäljare

NYHETER

Det finns regler för hur och till vem telefonförsäljare får ringa.

Men det finns också bra åtgärder som man själv kan vidta om man störs av samtalen.

– Svara en gång och säg att du inte är intresserad. Då slutar de ringa, säger Carl-Fredrik Herö som driver konsumentsajten vemringde.se.

Den som inte vill bli störd kan börja med att ansluta sig till Nix spärregister. Då får inte telefonförsäljare ringa hem till dig. Undantaget är om personen är en tidigare kund, om man givit sitt tillstånd eller om man lämnat ut sitt nummer till företaget.

Följer Nix-spärren

Det är olika hur företagen ser på vad som menas med tillstånd och tidigare kund, vilket gör att många inte uppfattar att de gett sin tillåtelse. Dessutom ringer företagen ofta genom ett callcenter, vars nummer man inte känner igen.

– De som ringer trots Nix-spärren är oftast nystartade företag med dålig koll, men sedan finns det ju företag som struntar i alla regler också. 98-99% av företagen följer Nix enligt Axel Tandberg på Nix.

Företag som bryter mot Nix kan anmälas till Direktmarknadsföringsbranchens DM-nämnden.

Nix kan inte spärra mobiltelefonnummer. Branchen har gemensamt beslutat att inte ringa till privatpersoners mobiltelefoner om de inte är tidigare kunder eller gett sitt tilstånd för företagen att ringa upp.

Kräv: Sluta ring

Men även om företaget får ringa upp dig så finns det sätt att stoppa dem. Ett företag får inte ringa upp dig om du bett dem sluta.

– Seriösa företag har en egen spärrlista där man kan anmäla att man inte vill bli uppringd. Då ska de sluta ringa, säger Carl-Fredrik Nerö.

Vägra betala

Om du trots allt köper något som du ångrar av en telefonförsäljare eller fått något hemskickat som du inte villha ska du skicka ett brev till företaget. Förklara att du inte tänker betala. Spara en kopia på brevet. Du är inte skyldig att betala porto om du ska skicka tillbaka varor. Mer detaljerade tips och mallar för brev finns på Konsumentverkets hemsida.