Enormt haveri hos Swedbank

"Det mest omfattande vi haft"

Foto: Fredrik Streiffert
NYHETER

Swedbanks nätbank drabbades av avbrott vid 15-tiden.

Enligt Swedbank är orsaken ett elfel som släckt verksamheten.

– Men det är ingen nätattack, säger presschefen Anna Sundblad.

Swedbank drabbades under tisdagen av ett omfattande haveri som orsakade stora problem för bankens kunder.

Ursinniga kunder

Mängder av privatpersoner har hört av sig till Aftonbladet och berättat att det inte går att ta ut pengar i bankomater eller betala med kort.

– Det går varken att nå internetbanken eller telefonbanken, det går inte ens att komma fram till personlig service, säger företagaren Simon Krantz, 22, som drabbades när han skulle föra över pengar mellan två konton.

Andra berättar att det inte går att betala med Swedbanks kort i affärer.

– Min tjej fick lämna tillbaka sin dricka och jag själv fick lämna tillbaka alla varor i korgen, säger en kund som vill vara anonym.

Felsöker febrilt

Swedbank säger sig jobba kopiöst för att lösa problemet som berör 10 000-tals kunder.

– De flesta kortkunder kan ta ut pengar i offline-läge och betala i butik. Men Maestro-korten fungerar inte, säger presschefen Anna Sundblad till Aftonbladet.

– Det är ett elproblem som ställer till problem med försörjningen till våra stordatorer. Vid 15-tiden när felet inträffade var ca 7 000 kunder inloggade i internetbanken.

Handlar det om en hackerattack?

– Nej, det kan jag säga att det inte gör. Det här är ett tekniskt fel av ett mer omfattande och långvarigare slag än vi någonsin tidigare har drabbats av. Nu koncentrerar vi oss på att få upp systemen igen, säger Anna Sundblad på väg in till ett krismöte.

Vid 22-tiden uppgav Swedbank att problemen med uttag och betalning i butik skulle vara lösta. Vid 23-tiden var även med internetbanken lösta.