Saab tvingas hårdspara

Saab Automobiles vd Jan Åke Jonsson.
Saab Automobiles vd Jan Åke Jonsson.Foto: Scanpix
NYHETER

Saab Automobiles vd Jan Åke Jonsson försvarar att runt 220 anställda inte får sina kontrakt förlängda.

– Det är en styrka att vi var så förutseende att vi tog in dem som tillfälliga, säger han.

De spräckta säljprognoserna har tvingat Saab att dra åt svångremmen.

Med en försäljning som pekar mot att bli hälften så stor som ledningen trodde i våras har Saab pressat kostnaderna rejält förklarade Jan Åke Jonsson efter att han talat på Stora Aktie- och fonddagen i Göteborg på måndagen.

– Vi har lägre produktionskostnader, vi har effektiviserat utvecklingsverksamheten och så vi har haft vissa fördelar av valutor.

Pengar finns kvar

Saab har fortfarande kvar pengar från när bolaget sålde verktyg till kinesiska BAIC och EIB-lånet gör att kassan är välfylld. Men lånet får inte gå till driften.

– Det gör det inte heller. De pengarna används till 65-67 projekt som en konsult, utvald av EIB, går igenom varje kvartal, säger Jan Åke Jonsson.

Ett scenario där kassan tar slut existerar inte i hans värld.

– Vi ska driva verksamheten vidare. Behöver du mer pengar eller om du ser att resultatet blir sämre får du göra prioriteringar. Du kör inte slut på pengar, slår han fast och är märkbart irriterad av frågorna.

Samtidigt som produktionen i Trollhättan i år anpassar sig till en efterfrågan som tros ligga på 30 000-35 000 bilar bedömer Jan Åke Jonsson att volymen nästa år ska kunna komma upp i 70 000. Ytterligare 10 000 Saabar ska tillverkas i Mexiko.

Saker kvar att lösa

Så sent som i september pratade Saabchefen om planerna på ett andra skift för att klara volymökningen. Nu är han hemlighetsfull och öppnar till och med för att köra vidare med ett skift. Om man kommer överens med anställda och facket vill säga.

– Exakt hur vi löser det är jag inte beredd att diskutera. Det är något vi har i vår verktygslåda för hur vi ska gå upp i volym när det kommer nya bilar.

Han ger inte något hopp om snar återanställning för dem som får gå hem strax före jul.

– Vi har en personalstyrka som gör att vi klarar oss in i första kvartalet nästa år.

FAKTA

Saab Automobile

Saab Automobile köptes 23 februari 2010 av holländska Spyker Cars.

Trollhättefabriken återstartade 22 mars.

Efter att bolaget lämnat General Motors har en egen distributionsorganisation byggts upp i över 50 länder. Ryssland och Kina väntas bli klart vid årsskiftet.

All produktion sker i Trollhättan, förutom nya 9-4 X som byggs i en GM-fabrik i Mexiko.

Antal anställda cirka 3 900.

Under januari–september såldes strax under 18 000 bilar, en minskning med 45 procent jämfört med samma tid i fjol.

Sverige är den marknad som kommit tillbaka snabbast.

Förlusten före skatt årets tre första kvartal var 178,2 miljoner euro, cirka 1,7 miljarder kronor.

TT