Fast i kö hela natten – ingen tog ansvaret

”Man kan inte tro att någon ska ta hand om en om man fastnar i trafiken”

NYHETER

Arga bilister fick vänta hela natten på att de tunga lastbilar som kört fast på E4 utanför Hudiksvall skulle bogseras bort.

Ingen av de inblandade myndigheterna kan förklara exakt varför det dröjde så länge.

– Det där är det ingen som för någon logg över, säger Göran Lyrberg, vakthavande befäl vid polisen i Hudiksvall.

En större trafikolycka på E4 utanför Hudiksvall i går vid lunchtid stoppade upp trafiken helt i norrgående riktning hela natten. Köerna växte milslånga när flera tunga lastbilar spärrade vägen.

Enligt polisen och trafikledningscentralen innehöll minst två av dem farliga ämnen, vilket drog ut på tiden för bogseringen. En polskregistrerad lastbil ska också ha varit lastad med tunga järnbalkar som fick flyttas över till en annan lastbil.

"Finns inget svar"

Frågan flera av bilisterna nu ställer sig är varför det tog så lång tid innan lastbilarna kunde bogseras bort och trafiken släppas på igen.

– Det är ingen som kan svara på en sådan fråga. Här har vi en svår trafiksituation där alla inblandade instanser jobbar tillsammans. När det går att bärga så ser man till att det blir gjort, säger Göran Lyrberg, vakthavande befäl vid polisen i Hudiksvall.

Trafikledningscentralen kan inte heller svara på vem som är beslutsfattande i den här typen av allvarliga trafiksituationer.

Räddningstjänsten var inte på plats när beslutet om bärgning togs och hänvisar till att det var polisen och bärgaren som utförde bärgningen.

Trafikverket ansvarar bara för att vägarna fungerar som de ska.

– Jag måste hänvisa dig till polis och räddningstjänst. Det där är ingenting som Trafikverket har hand om, säger Rebecka Starco, pressinformatör vid Trafikverket.

Räddningsledaren ansvarar

Många av de drabbade som Aftonbladet pratat med undrar också vem som har ansvaret när hundratals människor blir sittande utan mat och vatten en hel natt.

Håkan Axelsson är enhetschef för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

– I grunden är det självklart räddningsledaren som har ett grepp om hela situationen och ska se till att folk inte får följdskador. Även om de enskilda bilisterna inte upplever att någon har frågat hur just de mår så finns det någon ansvarig som har gjort en bedömning av läget, säger Håkan Axelsson.

Om någon larmar SOS så blir den personen givetvis prioriterad av räddningstjänsten.

– Man måste vara lite inkännande själv i det här läget. Jag kan tänka mig att man hade prioriterat annorlunda om det hade varit 35 minusgrader, säger Håkan Axelsson.

Dessutom har den enskilde bilisten ett ansvar själv, menar han.

– Man kan inte sätta sig i bilen i lågskor och tunna kläder och tro att någon ska ta hand om en om man fastnar i trafiken. Se till att alltid ha med ett par termobyxor och tjocka skor.