Trafikutskottet om vinterns tågkaos: ”Vi är djupt oroade”

SJ, Trafikverket och andra tågaktörer ställdes till svars av Trafikutskottet i morse

Trafikutskottet ställde på torsdagen tågoperatörerna och Trafikverket mot väggen om vinterns trafikkaos.
Trafikutskottet ställde på torsdagen tågoperatörerna och Trafikverket mot väggen om vinterns trafikkaos.
NYHETER

Klockan nio i morse frågade Trafikutskottet ut alla aktörer som var inblandade i förra årets vinterdebakel.

Poängen med det hela var att försäkra sig om att samma problem inte skulle inträffa nu i vinter.

– Vi är djupt oroade. Det är den 9 december och vi har redan mötts av insnöade tåg och evakueringar i snön, säger Anders Ygeman (S), Trafikutskottets ordförande.

Utfrågningen började klockan nio i morse.

Efter att Trafiksutskottets ordförande Anders Ygeman inlett med att yttra sin oro lämnade han ordet till Per Unckel, landshövdning i Stockholms län.

”Oacceptabla störningar”

Per Unckel har tillbringat det senaste halvåret med att utreda vad som gick snett förra vintern, se över vad som måste förändras och vilka problem man kan åtgärda omedelbart.

Några av hans synpunkter var:

Sverige hade oacceptabla störningar i person- och godstrafiken förra året.

Det måste finnas planer för trafikreducering.

Det behövs en strategi för trafikinformation till resenärerna.

Kommunikationen mellan järnvägssystemets aktörer måste förbättras. Det finns en brist i hela kommunikationskedjan.

Övergången från stört läge till kris måste förtydligas:

– Det är ju inte Gunnar Malm som är ute och skottar, utan han ger uppdraget till någon som inte ens är i hans organisation, säger Per Unckel.

Han avslutade dock sin sammanfattning med några hoppets ord:

– Jag har gudskelov inte med att göra vad som händer den kommande vintern, men min uppfattning är att vi kommer att klara den bättre än förra året.

”Vi vet att det snöar”

Gunnar Malm, Trafikverkets generaldirektör sedan åtta månader, fick tala efter Per Unckel.

Han berättade att ett tåg ska avgå från Stockholms centralstation var 70 sekund.

– En liten försening får därför stora effekter, sa han och poängterade att bara några sekunders försening i huvudstaden får konsekvenser för flera andra tåg snabbt, och att förseningen då sprider sig ut i landet.

– Vet vi inte om att det snöar? frågade han.

– Jo, självklart, svarade han själv och målade upp ett scenario:

– När det snöar på vägen snöar det också på järnvägen. Alla har väl hamnat bakom en plogbil på vägen. Det blir snabbt köer. Problemen är att när plogbilen försvinner på vägen löses kön upp, men på järnvägen kan det ta en halv dag att återhämta sig från en sådan försening, säger Gunnar Malm.

Satsar 400 miljoner

Han berättar att Trafikverket har budgeterat 400 miljoner för diverse åtgärder.

250 miljoner av dem ska användas i år och pengarna ”satsas där de gör bäst nytta”.

Han visade också upp delar av en 60 punkter lång lista med förbättringar men poängterade att en del saker kan ta tid och betonade att man även har skärpt samtalen med entrepenörer som anlitas för att man bättre ska förstå vad som förväntas.

Han kallade uppdraget att förbättra kommunikationen med resenärerna för ”Trafikverkets största utmaning”.

Gunnar Malm tog upp förra veckans kris i Östergötland, när 700 människor evakuerades, och sa att det inte hade med vintern att göra, utan att det var de sju milen av skadade kablar som ställde till det. Han anser att man tog rätt beslut då.

120 000 resenärer – per dag

Jan Forsberg, SJ:s vd, var näst på tur att tala.

Han berättade att X2000 har ungefär 15 år på nacken och att man nu behöver underhålla dem mer än tidigare. Man har därför gått ned i trafik med X2000-tågen, från 37 till 32 fordon i trafik.

Enligt Jan Forsberg lägger man 200 miljoner kronor på att göra fordonen mera vintertåliga. Man har ökat avvisnings- och hjulsvarvskapaciteten, man byter ut till nya hjulpar och man satsar på förebyggande isbehandling.

– Vi transporterar 120 000 resenärer varje dag. Förra vintern hade vi 70 000 personer om dagen som behövde individuell information. Det säger sig självt att det inte fungerar.

Reducerar trafiken

För att lösa problemen med kommunikation till resenärer i vinter ska SJ:

Införa nytt och bättre kösystem.

Bemanna större stationer dygnet runt vid störda lägen.

Införa nytt avtal för ersättningstrafik.

Bemanna upp butiker och kundtjänst vid stora störningar.

Snabbt vara beredda att reducera trafiken med 20 procent

Jan Forsberg vill också att X2000 ska ersättas helt med nya höghastighetståg, som kommer ha en maxkapacitet på 250 milometer per timme. Han avslöjade också att flera sådana nya snabbtåg kommer till Sverige redan i september 2011.

Ny resegaranti

SJ har också förbättrat sin restidsgaranti.

Är man 30 minuter sen får man 50 procent av beloppet tillbaka. Är tåget över en timma försenad blir det hundra procent.

Och skulle något som liknar det som hände i Östergötland inträffa på nytt kommer varje resenär vid sidan om resegarantin även att få en summa ”motsvarande ungefär 800 kronor”, sa Jan Forsberg.

”Klassisk ordning och reda”

När SJ avslutat sitt anförande var det dags för Mikael Stöhr, vd för Green Cargo.

Han berättade att för Green Cargo handlar förbättringarna om ”inte investeringar i mångmiljonklassen utan om klassisk ordning och reda för våra 3 000 anställda”. Man har bland annat satt ihop en lång checklista med namnet ”Heta tips och kalla fakta”.

– Vet man vad man ska göra ute i verkligheten så tror vi att det går bättre, säger Miakel Stöhr.