Dagens namn: Severin, Sören
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Nyheter

Betalar för ny S-politik

Dokumenten visar: Så vill näringslivet styra partiet åt höger

Tidigare SSU-basen Niklas Nordström deltog i SVT:s valvaka för att diskutera socialdemokratins framtid. Få vet att han samtidigt är PR-konsult, och att Svenskt Näringsliv är en av hans kunder.   Tidigare SSU-basen Niklas Nordström deltog i SVT:s valvaka för att diskutera socialdemokratins framtid. Få vet att han samtidigt är PR-konsult, och att Svenskt Näringsliv är en av hans kunder.

Här är dokumenten som visar hur näringslivet vill styra Socialdemokraterna högerut.

De beskriver steg för steg hur planen ska gå till genom planterade debattartiklar, opinionsundersökningar och valanalyser.

Målet: en ny ”tillväxtvänlig” socialdemokrati.

Aftonbladet har fått tillgång till dokument som visar hur arbetsgivar- och lobbyorganisationen Svenskt Näringsliv i juni anlitade PR-bryrån Prime för ett projekt kallat ”Den naturliga tillväxten” med syfte att påverka Socialdemokraternas politik.

Vill vända trend

Orsaken är en oro över att klimatdebatten och samarbetet med Miljöpartiet fått S att bli alltmer tillväxtkritiskt. Nu ska utvecklingen vändas.

I dokumenten är målet tydligt: politiken ska ”utformas i alla väsentliga delar i syfte att främja ekonomisk tillväxt”. I dokumenten finns planer för hur S ska påverkas från valrörelsen 2010 ända fram till nästa val.

Tydliga planer

Planerna är mycket konkreta:

   Primes konsulter ska delta på socialdemokratiska och fackliga valvakor.

   Med en egen eftervalsundersökning ska Prime snabbt sätta debatten om vad som gått fel inom S och påverka den socialdemokratiska debatten.

  Carl Melin, tidigare opinionsanalytiker hos S och nu opinionsanalytiker hos Primes dotterbolag United Minds, ska snabbt efter valet skriva en artikel om varför S förlorar på tillväxtkritisk politik.

  Den fristående S-bloggaren Erik Laakso ska användas för att blogga om hur S vunnit på tillväxtvänlig politik runt om i Sverige. Han ska också stå som redaktör för en bok med tillväxtvänliga S-röster.

  En valanalys ska initieras med S-tankesmedjan Arena som avsändare.

För att få socialdemokraterna med sig ska man trycka på att tillväxt inte är det samma som överkonsumtion, utan att tillväxten är nödvändig för att ha råd att värna om miljön och ha råd med välfärden.

Kartlägger folk

I dokumenten kartläggs både grupperingar och enskilda personer. Om riksdagsledamoten Anders Ygeman skriver Prime:

”Anders Ygeman, tidigare känd som ”betongsosse” till vänster, nu lojal ordf. i miljö- och jordbruksutskottet.”

Ungdomsförbundet SSU beskrivs som ”mer tillväxtkritiskt än sitt moderparti”, S-ledarskribenter anklagas för att föra tillväxtdiskussionen ”på en låg nivå”, medan S-pensionärerna anses tycka att tillväxt är ”mycket viktigt”.

Så styrde de eftervalsdebatten

Planerna – och genomförandet

Analys/debatt

  Eftervalsanalys och debatt: vi sätter bilden snabbt med egen undersökning och påverkar genom aktiv medverkan i lokal och nationell socialdemokratisk debatt.

Närvaro

  Bevakning och närvaro på socialdemokratiska och fackliga valvakor.

Turné i städer

  Turné i 20 större orter för att presentera United Minds eftervalsundersökning.

Träffa S-folket

  Individuella möten med minst 100 beslutsfattare inom S för att presentera United Minds eftervalsundersökning.

Attack i artikel

  Snabb artikel efter valet av Carl Melin som analyserar varför det inte är klokt av S att kopiera MP:s tillväxtkritiska politik om man vill vinna val.

SENASTE NYTT

Visa fler