Strandade på Arlanda – sedan i torsdags

Strandade Tara O'Keefe, 20 år, och Valeria Tiourina, 21 år, från Umeå har varit på Arlanda sedan i torsdags eftermiddag. ”Allt vi vill är att få komma på ett plan”, säger Valeria Tiourina.
Strandade Tara O'Keefe, 20 år, och Valeria Tiourina, 21 år, från Umeå har varit på Arlanda sedan i torsdags eftermiddag. ”Allt vi vill är att få komma på ett plan”, säger Valeria Tiourina.Foto: Privat
NYHETER

De drömde om en jul i Thailand.

Men än så länge – efter 48 timmars resande – har Tara O'Keefe, 20 år, och Valeria Tiourina, 21 år, från Umeå inte kommit längre än till Arlanda.

– SAS hjälper oss inte och resebyrån har stängt över helgen, säger Valeria Tiourina till Aftonbladet.

SAS-planet mellan Umeå och Arlanda var försenat i torsdags på grund av snöovädret.

Resultatet av att landa klockan 17 istället för klockan 13.30 blev att Tara O'Keefe och Valeria Tiourina missade sitt nästa plan, till Kiev. Därifrån skulle de sedan ha flugit vidare mot Bangkok.

– De var jätteotrevliga på SAS. Sa att de inte ville hjälpa oss med någonting. Vi försökte få hjälp med att boka om biljetterna eftersom Aerosvit inte har en desk på Arlanda utan det är SAS som sköter deras incheckning, men vi fick ingen hjälp på flera timmar. När en kvinna väl testade att boka om oss fanns det bara en plats kvar på flyget till Kiev, säger Valeria Tiourina.

”Biljetterna inte klara”

Vännerna övernattade på en bänk på Arlanda och försökte på fredagen få kontakt med flygbolaget i Kiev.

– Då fick vi boka om våra biljetter till lördagen.

Ännu ett ofrivilligt dygn tilbringades på flygplatsen, tills det var dags att checka in på flighten i morse. Men vid SAS incheckningsdesk tog det stopp.

– De sa att våra nya biljetter inte var helt klara. Vi hade enligt SAS bekräftade biljetter till Kiev men att vi sedan stod på väntelista på nästa flight och att de inte kunde släppa på oss på planet utan att våra biljetter var i ordning, säger Valeria Tiourina.

”Känns för jävligt”

Gråtande stod de båda vännerna och såg ännu ett plan lyfta utan dem.

– Det känns för jävligt… men jag har sagt det så många gånger nu så jag har inte ens ord för att uttrycka mig längre, säger Valeria Tiourina.

Planen var att fira jul i Thailand. Nu vet de inte hur det går. Och flygbolagen skyller på varandra.

– När vi ringer Aerosvit så säger de att SAS gjorde fel och att de skulle låtit oss gå på planet, så de sa att de inte kunde hjälpa oss mer nu, för deras bokningsavdelning är stängd över helgen. Och SAS säger att de inte fick släppa på oss enligt sina regler. Det enda de erbjuder oss är en biljett tillbaka till Umeå, säger Valeria Tiourina.

”Ingen rolig historia”

Aftonbladet var i kontakt med Elisabeth Manzi på SAS presstjänst.

– Det låter inte som en rolig historia. Tyvärr har det varit en hel del förseningar på grund av snön. Frankfurt har varit stängt och London har problem. De är dessvärre inte ensamma om att vara fast ute på Arlanda, säger hon.

Elisabeth Manzi påpekar att den här sortens problem inte är ovanligt.

– Nu när det finns så många olika flygalternativ blir det lätt så att man gör som tjejerna gjorde, köper två separata biljetter. En från Umeå till Stockholm med oss, och sedan resten av resan med ett annat flygbolag. Då slutar vårt ansvar vid vår slutdestination, alltså Arlanda. Det är många som inte inser det när man kanske vill spara lite pengar på att hitta billigaste biljetten, säger hon.

Kan inte hjälpa

Elisabeth Manzi lovar dock att undersöka Tara O'Keefes och Valeria Tiourinas situation och återkomma. När hon ringer tillbaka efter cirka två timmar är beskedet dystert.

– Jag har tittat över det här nu och det är en otroligt tråkig situation, men vi kan inte göra mer än att erbjuda dem en plats tillbaka till Umeå. Det är bara den biten av resan som vi ”äger”. Om de hade varit våra egna resenärer så hade vi kunnat boka om dem till ett annat flygbolag, men det får vi inte göra i vårt avtal med Aerosvit.

Vad ska de göra?

– De måste ta kontakt med sin resebyrå där de köpte resan eller med Aerosvit.

Tara O'Keefes och Valeria Tiourinas resa är köpt på SuperSaverTravel. Där har kundtjänst stängt fram till måndag morgon.

– Det är jättebeklagligt när sådant här inträffar, men de måste vända sig till flygbolaget i den här sortens akuta situation. De har skyldighet via EU att hjälpa till. Annars kan de vända sig till vår kundtjänst efter helgen, säger Marléne Wallberg, marknadsdirektör på SuperSaverTravel.