Facket lurades av kärnkraftslobbyn

Seko: Vi kände att det mer var en fråga om en utbyggnad av kärnkraften

Seko:s ordförande Janne Rudén drog sig ur nätverket när det blev klart att kärnkraftslobbyn betalade.
Seko:s ordförande Janne Rudén drog sig ur nätverket när det blev klart att kärnkraftslobbyn betalade.Foto: Foto:SCANPIX
NYHETER

Facket användes som fasad för kärnkraftslobbyn.

Men Seko valde att dra sig ur pr-byrån Primes projekt när man insåg vem som betalade.

– Vi kände oss som gisslan. Vi tyckte inte att vi ville vara med längre, säger Seko:s ordförande Janne Rudén.

Aftonbladet har de senaste dagarna beskrivit hur Svenskt Näringsliv köpte en kampanj av pr-byrån Prime i syfte att få Socialdemokraterna att gå

högerut. Det är inte första gången Prime använt sig av sina S-märkta konsulter mot gamla partikamrater.

För några år sedan blev fackförbundet Seko kontaktade av Prime som undrade om Seko var intresserad av att vara med i ett energipolitiskt nätverk kallat ”Nätverket för framtidens energi”.

Blev obekväma

– Det var vi ju eftersom vi har medlemmar som jobbar inom energiområdet, säger Seko:s ordförande Janne Rudén.

Efter en tid började dock

Seko känna sig obekväma med budskapet i de debattartiklar som nätverket skulle underteckna.

– Vi började känna att det mer var fråga om en utbyggnad kärnkraften. Det blev tydligt att det enbart var en kärnkraftslobby vi gått med i, säger Janne Rudén.

Lämnar nätverket

I februari 2009 avslöjade tidningen Resumé Primes koppling till nätverket och att det främst syftade till att övertyga S om en kärnkraftsvänlig politik.

Kort därefter lämnar Seko och Elektrikerförbundet nätverket.

Flera personer som Aftonbladet varit i kontakt med vittnar om att Prime skiljer sig från andra pr-byråer genom att man ofta jobbar med dolda avsändare. En bild som bekräftas av en person som tidigare jobbat på Prime.

– Man uppmanades att ta kontakt med personer som stod en väldigt nära och försöka påverka dem. Det skulle alltid ske informellt och framstå som väldigt trevligt, gärna över en lunch eller en middag.

Sedan skulle man försöka

smyga in budskapet på något sätt. Det var aldrig särskilt

tydligt vem som var avsändaren, berättar personen.

Letar fasader

Enligt den anställde är det också vanligt att Prime försöker hitta ”fasader”, det vill säga trovärdiga budbärare av det budskap man försöker få fram.

– Det var väldigt uttalat att man skulle hitta avsändare som passar en specifik målgrupp. Om man ska påverka sossar funkar det inte att komma med en arbetsgivarorganisation, utan då försöker man få någon facklig att sköta jobbet även om det är någon annan som betalar kalaset.

”Hyfsat inlindat”

Janne Rudén är i dag självkritisk och menar att Seko inte var tillräckligt observanta på vem som egentligen stod bakom.

– Det var väl hyfsat inlindat från Primes sida, men å andra

sidan kan man säga att vi får skylla oss själva att vi inte var mer uppmärksamma, säger han.