Deras råd räddar dig

NYHETER

NORRTÄLJE. Kör du med Norrlandsglugg och däck gjorda av torr limpa?

Då gör plogbilsföraren och bilbärgaren tummen ner.

Här är deras bästa vinterkörningstips.

Aftonbladet hittade några av vägarnas vinterproffs i Norrtälje: bilbärgarna Torbjörn Hanqvist, Christoffer Larsson och Ramuné Milasauskaite, samt plogbilsföraren Tomas Rudöfors.

Det är tisdag eftermiddag och Tomas har plogat vägar i 45 timmar sedan i söndags. Varje plogrunda på 22 mil tar uppemot tio timmar.

– Ploga och sova är det enda som gäller nu, säger Tomas.

Tre säsonger – max

Han är nöjd med sina medtrafikanter, ”det är inte så många som ligger på sidan”. Men det borde vara krav på regelbundna trafiktest:

– Alla skulle in vart femte år, kolla ögonen och få lite tips. Bilarna blir moderna med anti-sladd och allt vad det heter, det kan man behöva lära sig, säger han.

En av Tomas käpphästar: kör med vinterdäcken högst tre säsonger.

– Gummit blir som torr limpa efter några år, det är färskvara, säger han.

Här kommer ett annat antikrocktips från plogbilsföraren:

– När det är mörkt och snörök, sätt på dimbakljuset. Annars syns du inte för bilarna bakom dig.

Tomas kollegor på vägarna – bilbärgarna – har ett radikalt tips för bilkörning i ymnigt snöfall:

– Man låter bli! säger Torbjörn Hanqvist och skrattar.

”Sopa bort snön”

Sedan kommer det viktigaste rådet av alla: undvik Norrlandsglugg.

– När det har snöat, sopa bort snösjok på bilen. Begreppet Norrlandsglugg lever fortfarande: en decimeter bortsopad snö vid framrutan så att föraren precis ser ut, säger Christoffer Larsson.

Och så uppmanar han alla bilister att passera vägarbetare långsamt, oavsett årstid:

– Folk kör förbi i 140 på motorvägen. Det är en upplevelse när man står i vägrenen...