Monsterrean – rena skräcken

Experts lockvaror fanns inte på hyllorna

slut på fynden Här är Experts annons med varor till vrakpris – men de fanns inte i butiken i Kungens kurva i Stockholm när Aftonbladet kollade.
slut på fynden Här är Experts annons med varor till vrakpris – men de fanns inte i butiken i Kungens kurva i Stockholm när Aftonbladet kollade.Foto: robin lorentz-allard
NYHETER

Elektronikjätten Expert lockar in oss i butiken med monsterrea.

Men den verkliga skräcken är något helt annat.

Fyndhyllorna gapar spöklikt tomma.

I går avslöjade Aftonbladet flera fula tricks under elektronikkedjornas mellandagsrea: Smygprishöjningar och lockvaror som inte finns i butik – ens för de första kunderna.

Så vi rev ur tidningarnas reaannonser och kollade tillgången på de hetaste reavarorna i elektronikhandelns jättebutiker i Kungens kurva utanför Stockholm.

På Elgiganten, Onoff och Media markt hittade vi samtliga aktuella annonsvaror. På Siba var en rejält prissänkt 32-tums-tv slutsåld.

Tog slut direkt

Men på Expert fanns inga av de tre aktuella annonsvarorna.

En 46-tums tv för 6 799 kronor: Tog slut redan under annandagen, enligt en försäljare.

En systemkamera för 2 499 kronor: De 300 som beställts var redan slutsålda, enligt en försäljare.

En tvättmaskin för 2 499 kronor: Slutsåld.

Förbjudet

– Det kan nog förekomma att vi sålt slut i vissa butiker. Vi blev lite tagna på sängen av den starka försäljningen under juldagen. Men man kan nog räkna med att de här produkterna eller likvärdiga finns i butik igen senare under veckan, säger Lars Jungerth, marknadschef på Expert.

Att locka kunder till butiken med superbilliga varor som inte finns till försäljning är förbjudet.

Kan friskriva sig

Men en dom från marknadsdomstolen (2007:5) kan ge konsumenten rätt att bli erbjuden en likvärdig vara om den utannonserade varan inte finns, enligt Marek Andersson på Konsumentverket.

– De kan friskriva sig genom att tydligt ange att det är ett begränsat erbjudande, att det bara finns ett fåtal varor – eller genom vara beredd att erbjuda en fullt likvärdig produkt till samma förmånliga pris, säger han.

– Man får ju göra en rimlighetsbedömning, exempelvis om man är en av de första kunderna eller om man kommer sent på dagen.