Nej till höjd bensinskatt

Ny undersökning: Bara en av tio stödjer de rödgrönas nya förslag

1 av 3 | Foto: Foto: PER-OLOF SÄNNÅS
NEDSLÅS INTE AV DYSTRA SIFFROR Aftonbladet träffade Maria Wetterstrand (MP) utanför SVT-huset efter debatten mot Anders Borg i ”Aktuellt” i går kväll. Aftonbladet och Sifos mätningar visar att 16 procent kan tänka sig att byta block om de rödgröna höjer bensinskatten. Språkröret väljer dock att se ett halvfullt glas. ”79 procent säger samtidigt att de inte byter block”, säger Wetterstrand.
NYHETER

Bara var tionde väljare stödjer oppositionens förslag om att höja bensinskatten, visar Aftonbladet/Sifo.

15 procent av socialdemokraterna hotar att byta block.

– Jag är inte för­vånad, säger Maria Wetterstrand, Miljöpartiets språkrör.

Den rödgröna alliansen presenterade i går ett förslag om att bensinskatten ska höjas med 49 öre per liter.

En idé som väljarna gör tummen ner för, visar undersökningen som genomfördes i går kväll.

Bara 13 procent av väljarna vill höja bensinskatten. I gruppen unga män är det bara fyra procent.

Däremot vill var fjärde man och kvinna som ska rösta i höst att skatten sänks.

Andra reaktioner

Aftonbladet/Sifo visar också att det här inte är ett förslag som oppositionen vinner några röster på.

Tvärtom.

– 15 procent av socialdemokraterna anser frågan vara så viktig att de hotar byta block, säger Toivo Sjörén, statistiker på Sifo.

Maria Wetterstrand låter sig dock inte nedslås av de dystra siffrorna.

– Som man frågar får man svar. Det här innehåller ju ingenting om vad vi vill göra med pengarna vi får. När jag är ute i landet och pratar om att vi måste hitta sätt att stödja en övergång till etanol och biogas och att vi måste finansiera utbyggnad av tågtrafiken blir reaktionerna annorlunda, säger språkröret.

16 procent kan tänka sig att byta block?

– Ja, 79 procent säger samtidigt att de inte byter block. Jag tar de här siffrorna med en nypa salt.

Hade du tagit dem med samma nypa salt om de varit mer positiva?

– Då hade jag blivit positivt överaskad. Om du frågar människor i Stockholm om kollektivtrafiken ska kosta 500 eller 1 000 kronor i månaden är det inte svårt att räkna ut vad svaret skulle bli.

– Men om du samtidigt förklarar vad den högre summan skulle kunna leda till för förbättringar i övrigt skulle svaret nog bli annorlunda.

I går kritiserade alliansen de rödgrönas förslag, bland annat tyckte Maud Olofsson (C) att det ”drabbar landsbygden”. Detta trots att samtliga borgerliga partier tidigare förordat höjda koldioxidskatter. KD har till exempel hävdat att vi ”måste räkna med ytterligare höjningar av skatten på bensin”.

Ger inte möjligheter

Kenneth Winsborg, initiativtagare till bensinskatteuppror.se, som fått 1,8 miljoner namnunderskrifter för sänkt bensinskatt, kritiserar de rödgrönas förslag:

– Det slår mot grupperna de själva säger sig vurma för: låginkomsttagarna, som redan i dag är underrepresenterade när det gäller bilinnehav. Högre bensinpris stärker inte deras möjligheter på arbetsmarknaden.

Fotnot: Sifo genomförde 28 april telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval svenskar, 18 år och äldre. Sammanlagt intervjuades 1 000 svenskar.

FAKTA

Så här drabbar höjningen dig

De rödgröna vill sänka utsläppen av klimatfarlig koldioxid genom att höja koldioxidskatten på bensin. Effekten blir höjt bensinpris med 29 öre litern 2011 och totalt 49 öre litern 2012, inklusive moms. Reseavdraget ska höjas, så att den som kör bil till jobbet inte drabbas.

För den som kör 1 000 mil på fritiden varje år och har en bil som drar 0,8 liter per mil ökar kostnaden med knappt 400 kronor.

Räkna ut själv:

Körda mil på fritiden: (till exempel 1 000)

Förbrukning per mil: (till exempel 0,8 liter)

Ökad kostnad per liter: 0,49 kronor

Total kostnadsökning: (till exempel 1 000x0,8x0,49 = 392 kronor)