Collin: Fortsatta problem för Volvo

NYHETER

1 200 anställda vid Volvo personvagnar varslas om uppsägning.

Men det är bara början, menar Aftonbladets motorjournalist Robert Collin.

– Så länge dollarn står runt sex kronor kommer Volvos problem bara att fortsätta.

Aftonbladets motorexpert Robert Collin.
Aftonbladets motorexpert Robert Collin.

Personalneddragningarna med 1 400 tjänstemän (inklusive konsulter) och 600 kollektivanställda är ett led i ett större besparingsprogram som ska sänka kostnaderna med 4 miljarder kronor.

Problem med försäljningen i USA är en av anledningarna till att personal nu får gå.

Miljardbelopp

– Dollarn är så billig att försäljningen i USA snarast är en förlustaffär. Dessutom har Volvo tappat försäljning i Europa och i USA, kanske mer än konkurrenterna, säger Aftonbladets motorjournalist Robert Collin.

Enligt Collin har Saab lyckats med konststycket att förlora miljardbelopp år efter år utan att ägaren General Motors, GM, blivit särskilt upprörd.

– Men med Volvo och ägaren Ford är det annorlunda. Volvo har skämt bort Ford med miljardvinster varje år. Nu när det går dåligt finns det inga pengar att pytsa in i Volvo, säger han.

Volvo tvingas därför sanera sin egen ekonomi.

– Just nu minskar man på produktionen och då står man där med för mycket personal, säger Collin, som menar att så länge dollarn står runt sex kronor kommer Volvos problem bara att fortsätta.

Slår den låga dollarn lika hårt mot de tyska konkurrenterna Audi, BMW och Mercedes?

– Ja, men de har två saker som Volvo inte har. Dels har de en gigantisk hemmamarknad. I Sverige säljs 250 000 bilar om året, i Tyskland över 3 miljoner och tyskarn köper i euro. De har även en solidarisk hemmamarknad, när det blir dåliga tider köper tyskarna tyskt. I Sverige skäller istället svenskarna på att Volvo har fel modeller.

Försäljningen av miljöbilar har ökat dramatiskt. Volvo Personvagnar har mött efterfrågan med att ta fram den mindre miljöbilen C 30 och familjebilen V 70 med snålare motorer.

Men man lyckas ändå inte tillfredställa den svenska marknaden, menar Collin.

– Volvos kundkrets vill ha en bil som är stor som V 70 men snål som en C 30, där ligger de tyska konkurrenter före.