Matteläraren: Nej till superteam

NYHETER

Hur ska Sverige hamna i mattetoppen igen?

Rätt svar är enligt SKL att skicka superteam till skolor där elevernas räknelust gått från plus till minus.

Fel metod, säger Maria Lindroth, mattelärare på Trädgårdsstadsskolan i Tullinge.

–Det blir som gryningspatruller som skickas ut. Om det finns någonstans där man kan visa att det fungerar skulle jag tro på det men kortsiktiga lösningar är inga vattendelare. Så mycket i undervisningen bygger på relationen med eleven och att tillsammans bygga upp kunskap.

Lär ut matte till lärare

Maria Lindroth är matematiklärare i årskurs 6-9 och skriver tillsammans med sambon Per Berggren handledningsböcker om problemlösning för andra lärare. Hon är överens med matematikprofessor Svante Linusson om att matte är kul. Vägen dit måste vara lustfylld.

Hon applåderar Skolverkets långsiktiga satsningar på matematik på senare år och hoppas att dessa snart ger resultat.

Nej till akutteam

Däremot är hon skeptisk till SKL:s expertteam som ska rycka ut till skolor med dålig matteundervisning:

– Jag tror inte på fort in fort ut-metoden.

Maria Lindroth köper inte bilden av magisk succévändning som såldes in med SVT:s Klass 9A.

– Hur går det sedan? Jag har inte hört några bevis för att de klarat sig i längden. Jag tror mer på att stötta lärarna än att ta över eleverna.

Hon förstår att många föräldrar känner sig hjälplösa när de inte hänger med i barnens matte. När hon gick i skolan var det mycket tyst räkning som gällde. En del klarade sig bra, andra klarade sig inte alls, säger hon. Nu är det en målstyrd skola där alla ska med.

– Jag brukar säga att alla älskar matematik men många kanske inte gillar den matteundervisning man har blivit utsatt för. Det visar alla dessa soduku, kluringar och problemlösningar som finns i många tidningar.