Nu kan det bli förbjudet att sms:a bakom ratten

NYHETER

Som ett av de sista länderna i Europa ska nu Sverige skärpa lagstiftningen.

Nu tyder det mesta på att det snart blir förbjudet att sms:a och köra bil samtidigt.

– Att sms:a förhöjer riskerna 20 gånger mer än vid normalkörning, säger Claes Tingvall på Trafikverket.

Enligt svenska Motormännen orsakar mobilpratande 10–20 dödsolyckor varje år i Sverige.

Nu finns en majoritet i riksdagen för att förbjuda sms:ande och surfande vid bilkörning och att införa krav på så kallad handsfree för att få prata i mobilen samtidigt som man kör.

De borgerliga partierna har kompromissat med Socialdemokraterna om ett krav på regeringen att återkomma med ett förtydligande och en skärpning av lagstiftningen, uppger trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S) för TT och Aftonbladet.

"Inte tillräckligt tydlig"

Sverige är ett av de sista länderna i Europa som skärper lagstiftningen. Hittills har regeringen hänvisat till gällande lagstiftning från 1951 om vårdslöshet i trafik. Det är redan i dag förbjudet att ägna sig åt sysslor i bilen som äventyrar trafiksäkerheten.

Men den lagen har uppenbarligen inte fungerat, eftersom det är mycket vanligt att människor både pratar i mobilen utan handsfree och sms:ar när de kör.

– Det hör inte ihop, att köra bil och sms;a och surfa. Och det vill vi tydliggöra, säger Andres Ygeman till Aftonbladet.

Trafikutskottets vice ordförande Jan-Evert Rådhström (M) vill inte kommentera frågan förrän utskottet justerar ärendet på tisdag.

Omröstning

Frågan har väckts i ett antal motioner och de borgerliga var ursprungligen emot kraven. Men både S och SD reserverade sig för motionerna, vilket innebar att det fanns stora möjligheter att kraven skulle gå igenom vid omröstningen i riksdagen.

– De såg att de skulle förlora i kammaren. Nu har vi kompromissat i detaljerna men i praktiken är det samma sak, regeringen ska återkomma med tydliggjord lagstiftning på området, säger Ygeman.

"Som att köra rattfull"

Motormännens Riksförbund, som länge krävt ett förbud mot sms:ande i bilen och krävt att handsfree måste användas för pratandet, välkomnar beskedet.

– Det är mycket bra. Vi välkomnar att man äntligen nu ger upp den här skampositionen som bara Sverige har haft genom att inte reglera, när det finns så tydliga risker förknippade med detta. Det här är har varit våra två krav, säger Niklas Stavegård, som är trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

– Att sms:a vid bilkörning är lika farligt som att köra rattfull, så det glädjer oss att man nu tagit våra argument, säger han till TT.

Enligt Motormännen skadas eller dör 15–20 människor per år därför att bilförare pratar i mobilen.

20 gånger farligare

Även på Trafikverket tycker man att lagförslaget är bra.

– Det är ingen tvekan om att sms är förknippat med risker. Allt som gör att du tittar bort från vägen mer än två sekunder när du kör bil är farligt. Man bör varken sms:a eller göra andra saker med sin telefon, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket till Aftonbladet.

Han säger att det finns en amerikansk undersökning som visar att sms:a bakom ratten förhöjer riskerna bakom ratten cirka 20 gånger.

Tingvall menar dock att i de länder där lagen redan finns har man inte fått någon mätbar skillnad.

– Men det är ändå en viktig markering från statsmaktens sida, säger han.