Svenskarna kvar på marken

1 av 3 | Foto: Foto: URBAN ANDERSSON
De svenska Jas-planen väntar på att får lätta från Sicilien för spaningsuppdragen i Libyen.
NYHETER

SIGONELLA. Åtta Jas 39 Gripen - och två Global Hawk-plan.

De svenska stridsflygen står uppställda tillsammans med obemannade spionplan som tillhör det mest avancerade högteknologiska vapen som flygvapenindustrin har producerat.

Men än dröjer det innan svenskarna kommer upp i luften:

– På onsdag eftermiddag skulle jag vilja säga, säger den svenska förbandschefen, överstelöjtnant Stefan Wilson.

På Sigonella-basen på östra Sicilien väntar tio svenska piloter på klartecken. Till dess står Gripen-planen uppställda mitt på den amerikansk-italienska flygbasen. Här finns ett regeringsplan av privatjet-typ och flera transportplan, bland annat Hercules och MD11:or. Dessutom flera amerikanska stridsflygplan av typen F16 och ett förband med danska stridspiloter.

Inspekterade Fukushima

Men också två stycken amerikanska Global Hawk-plan, obemannade spionplan som kan övervaka upp till 100 000 kvadratkilometer yta på en dag.

De tillhör de mest högteknologiska vapnen som flygindustrin har producerat och ett plan av samma typ användes i mitten av mars för att inspektera kärnkraftsverket i Fukushima.

Turkiskt förband

Igår flyttade den svenska styrkan in på basen efter några första nätter på hotell. Och på Sigonella kommer man att dela arbetsutrymmen med ett turkiskt förband. Men medan arbetet pågår intensivt för att bygga upp den svenska basen så dröjer det innan tio svenska piloter befinner sig över Libyen.

– Mot slutet av veckan skulle jag säga, säger Stefan Wilson.

Men på onsdag eftermiddag ska de upp i luften för att känna in området.

”Upp i luften varje dag”

– Först måste vi förstå luftrummet, hur det är uppbyggt här. Vi måste titta på alternativbaser, om något skulle inträffa är det ju bra om vi skulle kunna gå till en annan bas.

Från nästa vecka kommer minst fyra av de svenska stridsplanen flyga varje dag. Och de svenska piloterna kommer vara mycket i luften.

– Om vi går upp på maxbelastningen på förbandet så kommer varje pilot vara upp i luften varje dag, säger Stefan Wilson.