"Handsfree kan vara en större trafikfara"

Robert Collin har försökt köra bil mellan vägkoner – samtidigt som han pratar i mobilen och sms:ar

NYHETER

När Aftonbladets Robert Collin testar att köra bil mellan konerna på en bana och släpper ena handen går det alldeles utmärkt.

Men när han får ett mobilsamtal börjar det gå åt helvete – och han tror att det kunde ha gått ännu sämre om han hade använt handsfree.

Att sms:a samtidigt gick inte alls.

Som ett av de sista länderna i Europa ska även Sverige förbjuda sms:ande vid bilkörning och införa krav på handsfree. Enligt uppgifter kommer lagen även att innehålla formuleringar som förbjuder användning av mejl, internet och gps som kräver att man flyttar blicken från vägen till en elektronisk skärm.

Kl 15.00 i dag kan du chatta med Aftonbladets motorjournalist Robert Collin – som i förmiddags testade det nya lagförslaget genom att köra bil mellan vägkoner på Gillinges trafikbana.

Han berättar över telefonen hur det gick:

– Jag satte upp en konbana på Gillingebanan där varje kon symboliserade ett hinder – som en barnvagn, en människa, en annan bil  – men med lite tätare mellanrum än vad som brukar finnas ute i trafiken. När jag höll båda händerna på ratten och körde mellan konerna var det inga problem.

– När jag släppte ena handen var det inte heller något problem. Men när min redaktör Jonas Bladh ringde mig och sa att han ska med ett flyg i morgon bitti och att jag måste gå upp tidigare blev jag så upprörd att jag körde på en kon. Hade det varit i trafiken hade jag kunnat köra på någons fot.

Gick inte att sms:a

Sedan kom det ett sms – då blev det katastrof.

– Jag började köra på koner direkt när jag läste sms:et. När jag sedan skulle försöka svara på sms:et var det omöjligt, jag kunde inte ens styra in rätt i banan utan körde ut på fel sida om första konen.

I vanliga fall sms:ar Robert Collin aldrig när han kör bil – däremot säger han att han alltid pratar i mobilen.

Kör du bil nu?

– Ja, det gör jag!

Pratar du i handsfree?

– Nej, det gör jag aldrig, de är för dåliga. Det hörs inte vad man säger i dem för det brusar för mycket.

Större fara att använda handsfree

Robert Collin tror inte heller att faran med att prata i mobilen under bilkörning har att göra med att man kör med en hand.

– När jag släpper ena handen från ratten och tar upp mobilen saktar jag ned farten per automatik för jag känner att jag måste skärpa kontrollen. Det är värre när jag använder handsfree, för då får jag ingen signal till hjärnan om att det jag gör kan vara farligt. De gånger som jag har kört bil och pratat i handsfree samtidigt har jag många gånger reagerat över att jag har kört väldigt fort med tanke på att jag pratar i telefon.

Brottet väldigt svårt att bevisa

Enligt Robert Collin finns det ingen forskning, vare sig i Sverige eller utomlands, som bevisar att det är farligare att hålla mobilen i handen – och han tycker inte att det ska vara krav på att använda handsfree. Däremot tycker han att det är självklart att man inte ska sms:a i bilen. Men han ser inte hur det skulle kunna gå att kontrollera att någon bryter mot en sådan lag.

– Du kan ju sitta och skriva en bok på mobilen och om du blir stoppad av polisen kan du säga att du skrev det i morse.

Men i andra länder i Europa har man ju dömt människor som har sms:at i bilen, hur fungerar det där?

– Det tror jag fungerar eftersom polisen har mer makt i andra länder. När ord står mot ord i Sverige friar man hellre än fäller.

Enligt Collin har den lag som redan finns från 1951 om vårdslöshet i trafik aldrig fungerat i praktiken.

Förbud mot gps inte heller vettigt

Att den nya lagen även skulle innehålla förbud mot att använda gps i bilen tycker Robert Collin låter otroligt.

– Gps:en finns ju till för att man lättare ska kunna ta sig fram. Jag håller med om att man inte ska hålla på att knappa på gps:en under färd, men det behöver man inte justera genom lagstiftning. Man kan istället lägga in en spärr i gps:erna som gör att det inte går att ändra inställningarna på gps:en när bilen är i rörelse.

Trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S) håller inte med:

–Det som är mest farligt är att släppa blicken från vägen. Därför måste vi skapa en teknikneutral lagstiftning, säger han till TT.

Även på Trafikverket tycker man att lagförslaget är bra.

– Det är ingen tvekan om att sms är förknippat med risker. Allt som gör att du tittar bort från vägen mer än två sekunder när du kör bil är farligt. Man bör varken sms:a eller göra andra saker med sin telefon, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket

FAKTA

SMS under bilkörning

Fyra av tio bilförare har läst eller skrivit sms under körning, enligt en undersökning som Trygg-Hansa låtit göra.

Yngre syndar flitigare än äldre: 17 procent i gruppen 18–49 år uppgav sig sms:a minst en gång i veckan, jämfört med 4 procent i gruppen 50–64 år.

Bland männen svarade 56 procent att de inte använder handsfree när de talar i mobiltelefon och kör bil.

För kvinnor var siffran 45 procent.

Bland yngre (18–49 år) mobilpratare körde 58 procent utan handsfree.Motsvarande siffra för äldre (50–64 år) var 36 procent.

Undersökningen är gjord i februari och omfattar 1 010 personer.

Enligt Motormännen skadas eller dör 15–20 människor per år därför att bilförare pratar i mobilen.

Källa: Trygg-Hansa och Motormännen