Lyxfestar på välgörenhet

Här bränner Postkodlotteriet miljoner på personalfest i Marocko: Det var obegränsat med alkohol

1 av 4
NYHETER

STOCKHOLM/AMSTERDAM. Trerättersmiddag, fri sprit och magdans.

Sedan lyser himlen upp av 16 brinnande bokstäver.

Postkodlotteriet har personalfest på ett lyxhotell i Marocko – för välgörenhetspengar.

”Hela överskottet går till välgörenhet.”

Det har länge varit Svenska Postkodlotteriets löfte till sina hundratusentals svenska lottköpare. Med partners som

Amnesty, Rädda barnen, Röda korset och SOS barnbyar skyltar företaget gärna med de miljoner som ges till välgörenhet varje år.

– Vårt uppdrag är att samla in pengar för att göra den här planeten bättre, vackrare och mer hälsosam, säger den holländske styrelseordföranden Boudewijn Poelmann.

Men alla pengar som blir över går inte till välgörenhet.

Aftonbladet kan i dag avslöja företagets påkostade lyxresa till Marrakech i Marocko.

Specialchartrat plan

Klockan 08.20 den 24 april 2009 lyfte ett specialchartat flygplan från Arlanda flygplats. På planet fanns hela Postkodlotteriets svenska personalstyrka på 130 personer.

– Det var ett plan för säkert 200 eller 300 personer så det var ju gott om plats, säger en person som var med på resan.

Framme i Marrakech checkades personalstyrkan in på Royal Mirage Marrakech. Ett fyrstjärnigt hotell med bland annat poolområde, jacuzzi, massagerum, egen frisörsalong och spa.

– Vi togs till ett område strax utanför stan där det bjöds på någon specialbeställd show med hästar, kameler och dansare, säger en källa på lotteriet.

Showen avslutades med att uppåt två meter höga bokstäver, som utgjorde ordet ”Postkodlotteriet”, brann på scenen samtidigt som ”Ödessymfonin” spelades och fyrverkerier dundrade i luften.

”Trerätters varje kväll”

Under resan bjöds det också på exklusiva middagar, vid ett tillfälle med magdansöser som

underhållning. Bilder från festen visar hur lotteriets personal stoppar in sedlar innanför dansösens behå och trosor.

Sällskapet åkte sedan vidare till Casablanca där det bland annat bjöds på trerätters middag på Ricks café, känt från filmen

”Casablanca” med Humphrey Bogart och Ingrid Bergman.

– Det var trerättersmiddagar och mer eller mindre obegränsat med alkohol samtliga kvällar. Det är klart man passar på, säger en anställd.

Fick order om att hålla tyst

Syftet med resan var officellt att besöka Postkodlotteriets förmånstagare, bland annat SOS barnbyar, och se deras verksamhet i landet.

Men kanske insåg företagsledningen hur känslig resan kunde bli med tanke på media och relationen till företagets välgörenhetspartners.

Enligt källor på lotteriet fick personalen strikta order om att vara tysta utåt om resan.

De uppgifterna styrks av två mejl som Aftonbladet tagit del av.

Redan före resan skrev en av avdelningscheferna så här till personalen om den kommande resan:

”Jag vill be er ligga lite lågt med detta en tid. Anledningen är att aktiviteterna på plats inte förankrats med de förmånstagare som finns

i landet. OBS! Detta betyder att ni som lagt upp detta på MSN och Facebook måste ta bort detta tills vi säger att vi kan gå ut med det.”

Strax efter resan hade några av de anställda lagt upp bilder från resan på företagets intranät.

I ett mejl som Aftonbladet tagit del av skriver en av företagets avdelningschefer till hela personalen: ”... bilderna får absolut inte användas på ställen som facebook, flickr, myspace, bloggar eller andra kanaler utanför företaget.”

”Redovisar inte kostnader”

Aftonbladet har nu begärt, men vägrats, en redovisning av företagets kostnader för resan.

– Vi redovisar inte kostnader på den detaljnivån, säger pressekreteraren Fredrik Skärheden.

En egen beräkning – baserad på hotellets rumspriser, aktuella flygpriser och traktamentesumman för Marocko – ger en

kostnad på ungefär två miljoner kronor.

En summa som exempelvis hade räckt till 11 560 av Unicefs första hjälpen-lådor. Eller för att behandla 16 000 barn mot undernäring

genom Läkare utan gränsers verksamhet.

Postkodlotteriet har tidigare fått stark kritik för sina höga driftskostnader. Hela resans kostnad gick enligt pressekreteraren Fredrik Skärheden just på företagets driftsbudget – pengar som i stället kunde ha gått till välgörenhet.

Pressekreteraren menar att resan var ett ”affärsmässigt beslut”.

– Vi har bedömt att den kunskap och förståelse som besöken hos SOS barnbyar, Unicef och Läkare utan gränser skapar, gör att medarbetare kan göra ett ännu bättre arbete, säger Skärheden.

– Det är viktigt att medarbetare i sin dagliga kontakt med såväl våra förmånstagare som kunder är kunniga i det arbete som bedrivs av lotteriets förmånstagare.

”Andra blir avundsjuka”

När Aftonbladet konfronterar styrelseordföranden Boudewijn Poelmann i Amsterdam med uppgifterna säger han att han inte kände till resan, som ska ha varit ett beslut av det svenska dotterbolaget.

Han är delvis kritisk.

– De (Svenska Postkodlotteriet) måste väga det mot risken att andra blir avundsjuka. Det är därför som det är riskabelt. Det gör andra människor avundsjuka. Det är inte klokt att göra det varje månad. Inte ens varje år.

– När man pratar om rykte och image så kanske det inte är så klokt.

FAKTA

Snabbfakta

Postkodlotteriet har kritiserats för att ge för lite till välgörenhet.

Men företaget är svårt att sätta i ett sammanhang – de ser sig varken som välgörenhetsorganisation eller lotteri.

Här är siffror som visar hur mycket av lotteriernas och välgörenhetsorganisationernas intäkter som går till välgörenhet.

Så mycket går till välgörenhet

Överskott av ej statliga lotteriers intäkter som gick till välgörenhet 2009:

A-Lotterierna (Kombilotteriet, med mera) 29 %

Svenska Postkodföreningen 22 %

IOGT-NTO (bland annat Miljonlotteriet) 21 %

Folkspel (bland annat Bingolotto) 17 %

Välgörenhetsorganisationer – utbetalt till ändamålet av de totala intäkterna i procent 2009:

Rädda barnen 90

Svenska Röda korset 103

Svenska kyrkan 100

Ersta diakonisällskap93

Unicef 89

Frälsningsarmén 79

Cancerfonden 93

Diakonia 91

Stora Sköndal 88

Läkare utan gränser 87

■ ■ Var tredje svenskt hushåll deltar i lotteriet som ger löften om stora vinster och välgörenhet.

■ ■ Men det finns också en annan historia att berätta.

I två dagar granskar Aftonbladet den holländska lotterijätten Postkodlotteriet.

■ ■ Det är en berättelse om miljarder som går till behövande.

Men också om politiskt spel, girighet som affärsidé och generösa bonusar.