Emil dog – fick ingen ambulans

Ringde 112 tills han svimmade – hittades livlös av sin granne

1 av 2 | Foto: Foto: PRIVAT
Emil Linnell älskade långa resor och åkte bland annat till Australien, berättar Stylianos Vassilakis, som har varit styvpappa åt Emil i 19 år. Emil spelade även innebandy på hög nivå under många år. Nu vill familjen att både sjukvården och SOS Alarm utreds.
NYHETER

Emil Linnell, 23, ringde 112 tills han svimmade.

Men han fick ingen ambulans – i stället hittades han död av sin granne.

– Han verkade bli misstrodd hela tiden, säger hans styvpappa Stylianos Vassilakis, som anmält SOS Alarm.

Emil hade varit förkyld med feber ett par gånger under hösten 2010.

Under en Åreresa över nyår blev han på nytt sjuk med feber och sökte därför vård på sin vårdcentral

i Stockholm.

I slutet av januari var han så sjuk att han inte orkade gå till jobbet på Viasat, något han annars alltid gjorde.

När han ringde 112 klockan 05.54 den 30 januari hade han svårt att andas, och svimmade när han reste sig. Det berättade han för sjuksköterskan på SOS Alarm och sa att han behövde en ambulans.

Men Emil fick ingen ambulans. Sköterskan bedömde inte symptomen som allvarliga.

I stället bröts samtalet, antagligen för att Emil svimmade.

Kunde inte andas

Emil ringdes då upp av sköterskan. Återigen fick han förklara att han inte kunde andas. Men han fick inte någon ambulans den här gången heller.

Vid det sista samtalet, några minuter efter 06, bedömde sjuksköterskan att Emil led av panikångest. Men sköterskan skickade ingen ambulans.

– Han verkade hela tiden bli misstrodd av sjuksköterskan. Vi blev så arga när vi hörde det, säger Stylianos Vassilakis.

Han och Emils mamma Eva Vassilakis har fått lyssna på de nästan 12 minuter långa SOS-samtalen.

– Vi förstod från första meningen att det var mycket allvarligt. Det var hemskt att höra. Tyvärr råkade Emil ut för en sjuksköterska som missbedömde allting helt, säger han.

Efter de tre samtalen ringde en jourläkare upp Emil, men fick inte tag på honom. Läkaren rapporterade till SOS, som avslutade ärendet.

Hade öppnat dörren

I stället var det Emil Linnells granne som två timmar senare hittade honom livlös i lägenheten. Dörren stod öppen, Emil hade öppnat för sjukvårdarna som han trodde var på väg.

Räddningspersonal kom dit, men Emils liv gick inte att rädda.

Ett första obduktionssvar visar att hans mjälte brustit.

Familjen misstänker att det kan bero på en körtelfeber, som drabbat mjälten.

Men Emil undersöktes aldrig för körtelfeber.

– En sådan undersökning hade sannolikt lett till rätt diagnos och behandling och räddat hans liv, säger hans mamma Eva.

Familjen har anmält

Nu vill familjen att SOS Alarm och sjukvården utreds. De har gjort en anmälan till Socialstyrelsen.

– Vi känner att vårdkedjan har brustit flera gånger, säger Stylianos Vassilakis.

På Facebook har en minnessida öppnats för Emil.

– Han var en glad, omtyckt kille, med många vänner, säger styvpappan.

SOS Alarm har också anmält sig själva till Socialstyrelsen.

Enligt anmälan borde larmet ha rankats som prio 1, alltså högsta prioritet. Då ska en ambulans skickas omedelbart.

– Det här är en tragisk händelse, säger Lars Engerström, chefsläkare på SOS Alarm.

Sjuksköterskan är avstängd under utredningen.

Hur ofta görs sådana här felbedömningar?

– Det kan jag inte säga, men människor gör misstag, säger Lars Engerström.

FAKTA

Så ofta anmäls SOS operatörer för felhantering

SOS Alarm tar emot cirka 20 miljoner larmsamtal varje år, ungefär 3,6 miljoner av dem gäller nödsamtal. Uppgiften är sedan att snabbt utföra rätt åtgärd, och samordna de resurser som behövs från räddningstjänst, ambulans, polis, fjäll- och sjöräddning.

Larmen prioriteras olika beroende på hur akuta de är.

Vid felhantering av ett ärende kan både enskilda personer och den egna organisationen göra en anmälan.

Antalet anmälningar har under senare åren legat kring 35 per år för hela landet. Ungefär fem fall per år leder till åtgärder gentemot den ansvarige SOS-operatören.

Källa: SOS ALARM