Så blir du lurad genom Facebook

Konsumentverket: Folk förväntar sig att allt är gratis

NYHETER

Facebook är blufföretagens nya älsklingsplats.

Hundratals anmälningar om folk som lurats rasar in till Konsumentverket varje månad.

– Man förväntar sig att allt på Facebook är gratis, säger juristen Cecilia Norlander.

”Testa dig själv, vilken diktator liknar du mest?”

”Du är utvald, prova på bantningspiller gratis.”

Uppmaningarna verkar så oskyldiga – men kan leda till oväntade räkningar och hot om inkassokrav.

Liknar gratistester

Annonsen är medvetet gjord för att förvilla.

– Blufföretagen använder sig av samma idé som Facebook. Samma typ av marknadsföring, med tester och undersökningar, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.

Just nu är det företaget MTM Trading som orsakar flest anmälningar till Konsumentverket. Företaget lockar med ett erbjudande om att prova på bantningsmedlet Redux och tandblekningsmedlet Brighten White för en liten avgift. Sedan hävdar företaget att man tecknat ett dyrt abonnemang på medlet. Betalar man inte skickar företaget ett hot om inkasso från GPDS ekonomi.

Ovana vid Facebook-bluffar

Nivån på Facebook-blåsningarna varierar. Från rena bluffar där det inte står att testet kostar pengar, till de fall (som MTM Trading) där det finns information, men väldigt svårtillgängligt. Tillvägagångssättet är klassiskt men det fungerar – tack vare att ”offren” inte är vaksamma nog.

– Folk är så vana att allt är gratis på Facebook, de förväntar sig att det ska vara gratis, säger Cecilia Norlander.

Hennes råd att att man ska se upp och noggrant läsa igenom vad det är man godkänner och inte lämna ut några uppgifter. Så småningom kommer Facebook-användarna att lära sig skilja ut bluffarna, tror Cecilia Norlander.

– Det var likadant när betaltjänster i mobilen kom. Det blev en explosion av folk som lurades, men sen blev folk bättre på att genomskåda bluffen, säger hon.

FAKTA

Så undviker du att bli blåst på Facebook

1. Läs det finstilta. Det är tråkigt, men något du måste göra. Trots att det ska framgå tydligt om något kostar pengar är det ofta i det finstilta det göms.

2. Lämna aldrig ut personuppgifter och telefonnummer. Det är sällan företaget vill göra något annat än att ta betalt av dig eller skicka dig reklam.

Källa: Konsumentverket

De mest anmälda blufföretagen

1. Pitacassi Över 700 anmälningar till Konsumentverket tills i mars. Gjorde personlighetstester som mypersonalitytest och dictatortest som verkade vara gratis, men som företaget tog betalt för.

2. MTM Trading Knappt 200 anmälningar från februari till april. Lockar med prova-på-erbjudanden med tandblekningsmedlet Brigthen White och bantningsmedlet Redux som sedan visar sig vara ett abonnemang.

3. Hempris.net Drygt 50 anmälningar. Sajt för att värdera din bostad. Ger intryck av att vara gratis men kostar pengar.

4. Varderabostad.net Drygt 40 anmälningar. Se ovan.

Fått en bluffräkning? Så klagar du

Räkningen: Dra ett streck över kravet, skriv att du bestrider det och skicka tillbaka räkningen. På Konsumentverkets sajt finns en bra mall för hur brevet ska skrivas. MTM Trading skriver själva i ett brev att man ska mejla tillbaka till dem och ange kundnummer och personnummer för att säga upp avtalet.

Anmärkningen: Du kan inte få en betalningsanmärkning så länge du bestrider kravet. Därför är det viktigt att fortsätta bestrida

kraven – även när företaget hotar med inkasso.

Bevisbördan: Det är företaget som ska bevisa att ett avtal har ingåtts och att tjänsten eller produkten levererats.

Ångerrätt: 14 dagar från det att man tog del av villkoren.

Utan angivna villkor gäller ett års ångerrätt.