Livelöpets silversuccé

Vann prestigefyllt pris på reklamgala

Nils Franchell och Marie Kry.
Foto: Per-Olof Sännås
Nils Franchell och Marie Kry.
NYHETER

Priser och nomineringar har haglat över Aftonbladets succésatsning Livelöpet.

Nu har Livelöpet tilldelats ett Silverägg i Sveriges mest prestigefyllda reklamtävling.

– Det känns jättestort. Det var väldigt hård konkurrens och många bra bidrag, säger Livelöpets projektledare Marie Kry.

Robyn uppträdde på Livelöpet.
Robyn uppträdde på Livelöpet.

Den interaktiva digitala scenen Livelöpet hade premiär i somras och har sedan dess haft besök av stjärnor som Robyn, Mando Diao, The Ark och Eric Saade. I 63 länder har publiken kunnat följa konserten via internet och kunnat kommunicera direkt med artisterna.

Satsningen har resulterat i flera priser och mottagit prestigefyllda nomineringar.

Vann Silverägg

Tävlingen Guldägget är Sveriges största för reklam- och kommunikationsbyråer, och under torsdagskvällens gala fick Livelöpet ta emot ett Silverägg.

– Det är häftigt. Livelöpet är ett bevis på att Aftonbladet alltid ligger i framkant när det gäller kreativitet och idéer, säger Aftonbladets Nicke Franchell, en av initiativtagarna till Livelöpet.

Livelöpet är framtaget tillsammans med Prime PR och Strip Digital och den unika idén har fått gensvar över hela världen.

”Går i bräschen”

– Det här är en bekräftelse på att en ny, kreativ idé kan fungera. Livelöpet går verkligen i bräschen får något som inte funnits tidigare. Vi jobbar mycket med att få marknaden att haja vad formatet är för något, säger projektledaren Marie Kry.

Silverägget vanns i kategorin ”Media” där totalt tio bidrag var nominerade. Guldägget vann byrån Åkestam Holst för sin kampanj ”Mellanmålsbyrån” som man gjort åt Pressbyrån.