Saabs tillverkning försenas ännu mer

NYHETER

Europeiska investeringsbanken säger ja till försäljningen av Saabs fastighetsbolag.

Men affären kan inte genomföras förrän vissa villkor uppfylls.

Därför kan det ta lång tid innan bilproduktionen startar igen.

Antonov.
Foto: Scanpix
Antonov.

– Först måste vi säkra finansieringen genom fastighetsaffären. Därefter kan vi förhandla med våra underleverantörer så snabbt det bara går. Sedan tar det mindre än en vecka att komma i gång, säger Eric Geers, informationschef på Saab Automobile.

Villkor

Saab fick det villkorade beskedet från Europeiska investeringsbanken (EIB) sent på skärtorsdagen.

– Det var inget klart ja eller nej, det var ett ja med villkor, säger Geers.

Enligt Geers väntade sig Saab snarare ett scenario där EIB enbart skulle godkänna affären på samma sätt som Riksgälden har gjort. Hur villkoren ser ut vill han inte gå in på.

– Men det fördröjer processen ytterligare. Vi hade ju självklart velat berätta för våra anställda, leverantörer, återförsäljare och kunder att det är klart.

Måste godkänna

Inte heller Eva Srejber, vice ordförande i EIB, vill gå in närmare på vad beslutet innehöll.

– Det jag kan säga att uppgörelsen innefattar flera delar och alla parter måste vara klara med sina delar sinsemellan innan helheten är klar, säger hon.

Srejber säger också att förra Saabägaren General Motors (GM) måste godkänna uppgörelsen.

Enligt Lars Carlström, som är den ryske finansmannen Vladimirs Antonovs representant i Sverige, har GM redan gett klartecken.

– GM har på Saabs anmodan skickat ett mejl till EIB där man berättar för EIB att man absolut inte ser några problem med den här fastighetsaffären.

"Synnerligen akut"

Att fastighetsaffären ännu inte är i hamn gör att oron växer bland Saabs underleverantörer.

– Händer det inget i helgen, så blir det varsel, säger Svenåke Berglie, vd för FKG, underleverantörernas branschorganisation.

Första steget för att rädda Saab är att låta Antonov köpa fastighetsbolaget Saab Property för att sedan hyra ut fabriken till Saab. Det skulle frigöra i vart fall 270 miljoner kronor för Saab, pengar som nu kan dröja.

– Läget för Saab är synnerligen akut. Antonovs pengar är guld värda för att stärka rörelsekapitalet, säger Christer Palm, ordförande i FKG.

FAKTA

Bakgrund: Saabs pengaproblem

De ekonomiska problemen blev uppenbara när produktionen på Saab-fabriken i Trollhättan stoppades i slutet av mars. Flera underleverantörer hade inte fått betalt.

Företaget har ett beviljat lån på 400 miljoner euro (cirka 3,5 miljarder kronor) i Europeiska investeringsbanken (EIB) som svenska staten gått i borgen för. Den 15 april meddelade regeringen att Saab Automobile, under vissa villkor, får lånet sänkt från 400 till 280 miljoner euro.

Saab kan då frigöra säkerheter och sälja fastighetsbolaget Saab Property till den ryske affärsmannen Vladimir Antonov. Riksgälden ser inga hinder för upplägget, men enligt statens villkor krävs också ett godkännande från EIB.

Utöver den mer akuta fastighetsaffären vill Antonov också bli delägare i Saab, men det måste godkännas av Riksgälden, regeringen, General Motors och EIB.

Källa: TT

TT