Saab i kinesiskt samarbete

NYHETER

Plötsligt händer det saker kring Saab Automobile.

Saab inleder ett partnerskap med kinesiska Hawtai Motor Group.

Och nya lån har tagits så att fabriken i Trollhättan kan öppna igen.

På måndagskvällen kom beskedet att Saab slutit ett avtal med kinesiska företaget Hawtai Motor Group. I pressmeddelandet beskrivs samarbetet som ett "spännande strategiskt partnerskap".

– Det känns väldigt bra, sade Saab Automobiles styrelseordförande Victor Muller till TT.

Han kallade avtalet "mycket viktigt" för Saab. Men sedan var det locket på.

Presskonferens i Peking

Fler detaljer utlovades under en presskonferens i Peking på tisdagen med Victor Muller och Richard Zang, vice ordförande i Hawtai Motor Group.

Inom en vecka ska bilproduktionen i Trollhättan ha börjat igen, hoppas Saab Automobile.

Ett lån på 30 miljoner euro (cirka 270 miljoner kronor) ska ha säkrats av Spyker Cars från delägaren Gemini Investment Fund Limited.

Därtill räknar Saab få loss 29,1 miljoner euro genom en utbetalning från Europeiska investeringsbanken (EIB) som ska ske nästa vecka. Det är en del av lånet på 400 miljoner euro som Saab beviljats av EIB och som svenska staten gått i borgen för. Av dem har Saab tecknat in 217 miljoner i särskilda miljöprojekt och andra utvecklingsprojekt som just EIB-pengar får användas till.

Pengar på kort sikt

Det här är pengar som är livsnödvändiga för Saab på kort sikt. Underleverantörer, som själva har det magert, har vägrat leverera när Saab inte betalat. Några har redan börjat varsla personal. Det första steget nu är att förhandla fram lösningar med dem så att bilarbetarna i Saabfabriken har delar att bygga bilarna med.

Tillsammans med lånet från Gemini-fonden har Saab nästan 60 miljoner euro, omkring 550 miljoner kronor. De räcker en stund.

– Det är självklart att det behövs mer. Vi behöver långsiktiga lösningar, det kommer leverantörer och andra att kräva av oss, säger Eric Geers, informationschef på Saab Automobile, till TT.

– Men vi jobbar med finansiella lösningar på längre sikt.

Det är därför Saab så gärna vill ha in den ryske finansmannen Vladimir Antonov som delägare. Och det är därför Saabs styrelseordförande Victor Muller är i Kina just nu.

Fabrik i Inre Mongoliet

Dagens Industri erfar att Hawtai väntas sätta in "ett betydande antal miljarder" i Saab, vilket i så fall skulle lösa Saabs finansiella problem på lång sikt.

Uppgörelsen mellan bolagen, som de kinesiska myndigheterna har godkänt enligt DI, innebär att Hawtai får tillgång till Saabs teknik och kunskap om att utveckla bilar i premiumsegmentet.

Enligt uppgörelsen ska Hawtai tillverka Saabmodeller på en fabrik i Inre Mongoliet, berättar en Saabkälla för Dagens Industri. Vidare tar Hawtai ansvar för att sälja Saab i Kina, vilket betyder att Saab får tillgång till Hawtais hela distributions- och återförsäljarnät.

Hawtai väntas öka sitt ägande i Saab i etapper, skriver DI.

TT