Får inte kontakt

”Maud Olofsson har inte pratat med Saab sedan förra sommaren”

NYHETER

trollhättan/STOCKHOLM. Saab har hittat en ny kinesisk partner. Nu undrar alla om det betyder något.

Antonov-lägret får stöd från flera håll efter utspelet om regeringens hemliga agenda.

– Frankrikes eller Tysklands president skulle aldrig uttrycka sig så illa om sin fordonsindustri, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven.

Regeringen vill utplåna Saab före nästa val. Det hävdade Lars Carlström, svensk representant för ryske Vladimir Antonov, i Aftonbladet i går.

– Jag delar inte Carlströms åsikter om den svenska regeringen, säger Saab-ägaren Victor Muller officiellt.

Men enligt en källa med god insyn har Saabs svenska ledning samma känsla. Det krisdrabbade företaget har inte haft någon direktkontakt med näringsminister Maud Olofsson sedan sommaren 2010:

– Då deltog hon i en middag med Saab. Sedan dess har de sökt henne varje dag. De är väldigt förvånade att de inte får kontakt, säger Aftonbladets uppgiftslämnare.

Saab oroas nu av Olofssons agerande sedan Riksgälden godkände Vladimir Antonov i april.

– Först sa hon: ”Låt Riksgälden pröva detta, sedan ska vi ta ställning”. När Riksgälden sa ja ställde sig Olofsson längst bak i kön igen och sa: ”Låt EIB pröva Antonov, sedan tar vi ställning”.

Går in med pengar

I går offentliggjordes detaljerna i det planerade avtalet med Kinas största bildistributör Pang Da. De ska inte tillverka Saab-bilar, bara sälja dem i Kina, och går samtidigt in med 989 miljoner kronor.

– Det finns säkert fördelar med att de bara distribuerar. Saab behöver sälja bilar, säger Sven-Åke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen.

Nu stämmer han in i delar av Lars Carlströms kritik:

– Regeringen borde ta täten, inte vänta på EIB.

Metallbasen Stefan Löfven är kritisk mot Maud Olofssons uttalande att Saab ”gör bilar som ingen vill köpa”:

– Inget annat biltillverkande lands regering har ens varit i närheten av sådana kommentarer om sin fordonsindustri.

Paul Åkerlund, S-kommunalråd i Trollhättan och före detta Metallordförande på Saab-fabriken, är försiktig när han kommenterar Lars Carlströms anklagelser mot regeringen.

– Jag hoppas att det inte är sant. Men det är omöjligt för mig att veta om det stämmer, säger han när han tar emot Aftonbladet i kommunhuset.

”Ska förklara sig”

Enligt Lars Carlström ska en tjänsteman på finansdepartementet ha sagt att ”Sverige klarar sig utan Saab”.

Paul Åkerlund delar uppfattningen att motståndet finns på finansdepartementet – och hos statsminister Fredrik Reinfeldt. Maud Olofsson spelar en mindre roll i sammanhanget, anser han.

– Jag tycker att man ska komma hit ner och förklara sig. Regeringen har kommit alldeles för lätt undan, säger kommunalrådet.

Aftonbladet har förgäves sökt Maud Olofsson och Fredrik Reinfeldt för en kommentar.

FAKTA

SAABS TUFFA TIDER

Amerikanska General Motors tar över hela Saab Automobile, efter att ha varit delägare i tio år.

31 december: Det avslöjas att Saabs samlade förluster varit minst 20 miljarder kronor sedan 1990.

17 februari: GM lägger fram en räddningsplan efter långa förhandlingar med svenska ­regeringen, amerikanska bilarbetarfacket, bankerna och amerikanska regeringen.

20 feb­ruari: Rekonstruktionen av Saab ­inleds.

16 juni: Koenigsegg vill bli ny ägare. De första kontrakten undertecknas.

24 ­november: Koenigsegg drar sig ur affären.

18 ­december: GM meddelar att de tänker lägga ned Saab.

26 januari: Holländska Spyker, med Victor Muller i spetsen, köper Saab från GM. Men affären godkänns först efter att ryske miljardären Vladimir Antonov klivit av som ägare i Spyker.

29 mars: Saab tvingas tillfälligt stoppa produktionen i Trollhättan. Under­leverantörerna vägrar leverera bildelar eftersom Saab inte betalat sina räkningar.

28 april: Riksgälden ger klartecken för Antonov att köpa in sig i Saab med ett aktiekapital på 265 miljoner kronor.

3 maj: Beskedet kommer om att kinesiska Hawtai går in med 1,3 miljarder kronor och får en tredjedels ägarskap i utbyte. På Saab spirar hoppet om en ljus framtid.

11 maj: Saab presenterar en fyrhjulsdriven SUV i USA. Den hyllas av motorjournalisterna. ”Den bästa Saaben någonsin”, säger Aftonbladets motorexpert Robert Collin.

12 maj: Affären med Hawtai spricker. Svenska Dagbladets avslöjande slår ned som en bomb. Saabs framtid är åter hotad.

16 maj: Saab och ägaren Spyker knyter ett avsiktsavtal med Pang Da, Kinas största bildistributör.