Piloterna begick fel som ledde till kraschen

NYHETER

Piloterna som flög flight 447 kunde inte tolka de varningsmeddelanden som kom när planet stötte på problem. De drabbades av panik och misslyckades med att följa de säkerhetsföreskrifter som finns.

Deras misstag kan ha lett till flygkraschen där 228 människor dog.

Den franska luftfartsmyndigheten håller på att analysera innehållet i det två svarta lådor som har bärgats efter flygkraschen i juni 2009. På fredag ska de komma med ett första uttalande; men Wall Street Journal har pratat med flera personer som har inblick i utredningen.

Enligt dem var det piloternas misstag som ledde till den svåra flygkraschen. De blev stressade och förvirrade av alla olika larm som gick – och kunde inte ordna upp den svåra situationen ombord på flygplanet.

Flera instrument slutade fungera

Iskristaller hade skadat en vital del av flygplanets hastighetsmätare, det så kallade pitot-röret, och detta ledde till att planet plötsligt steg brant. Isbildningen gjorde också att hastighetsmätare och andra mätinstrument inte fungerade som de skulle.

Piloterna misslyckades nu med att följa de föreskrifter som finns för att upprätthålla planets hastighet och lyckas hålla det stabilt i luften – samtidigt som en felsökning görs –  i väntan på att mätinstrumenten ska börja fungera normalt.

Hade problem att tolka varningar

På fredag väntas franska luftfartsmyndigheten släppa resultatet av de analyser av det inspelade materialet från cockpit och de svarta lådornas färdskrivare.

Enligt Wall Street Journal kommer det att visa att planet tappade fart strax efter att autopiloten slagits ut. Nästan omedelbart efter det ställdes piloterna inför flera automatlarm, och mätare som slutade fungera – varningsmeddelanden som de hade problem med att tolka. De drabbades av panik, eftersom de inte var utbildade för den här typen av krissituation på hög höjd.

Ansvarig pilot var inte i cockpit

Det har också framkommit att den ansvariga piloten, Marc Dubois inte var i cockpit när problemen började. Han var och vilade, något som är rutin på långflygningar. Han ska däremot ha rusat tillbaka till cockpit för att hjälpa till så fort han upptäckte problemen.

Utredarna misstänker att Air France inte utbildar sina piloter i hur de ska hantera en situation där automatiken slutar fungera samtidigt som planet förlorar lyftkraft och snabbt blir svårkontrollerat.