Svenska fartyg beväpnar sig mot pirater

NYHETER

Vakter beväpnade med automatvapen och gevär skyddar för första gången svenskflaggade fartyg mot pirater runt Indiska oceanen.

– Situationen har eskalerat, säger Peter Jodin, sjösäkerhetsansvarig på Wallenius.

Vakterna har rätt att i nödvärn skjuta mot piraterna.

Somaliska pirater fortsätter härja i oroliga farvatten runt Indiska oceanen och Östafrikanska kusten. Den 24 februari kidnappades en dansk familj utanför Afrikas Horn. Familjen fördes senare in till Somalias kust där det inleddes förhandlingar mellan Somaliska regeringen och piraterna. Piraterna uppges hålla flera hundra personer som gisslan i väntan på lösensummor.

Situationen har eskalerat

Nu har svenskaflaggade fartyg för första gången kallat in beväpnade vakter för att skydda sig. Wallenius har gjort en egen utredning om situationen och kommit fram till att de beväpnade vakterna inte strider mot lagen.

– Vi har följt utvecklingen sedan 2005 och med tanke på att situationen eskalerat och piraternas agerande mot sjömännen blivit mer och mer brutalt har vi tagit beslutet att kalla in vakter som har tillgång till vapen, säger Peter Jodin, sjösäkerhetsansvarig på Wallenius.

Vakterna är beväpnade med automatkarbiner och gevär, särskilt effektiva på långa avstånd. Peter Jodin betonar att det inte rör sig om vapen som ska användas i närstrid. 

– I första hand är det varningar som gäller, vi vill inte ha strider. Men vakterna får tillämpa nödvärn.

Internationella proffsvakter

Wallenius trafikerade förra året 30 fartyg från Japan via Korea, genom Indiska oceanen och Adenviken upp till Röda havet. I år räknar rederiet med att det blir långt fler fartyg. Hur många beväpnade vakter som har satts in vill Peter Jodin inte avslöja, bara att det är en internationell proffsvaktstyrka. Wallenius fartyg har inte utsatts för några attacker ännu men besättningen har sett pirater i närheten av fartygen.

– Vakterna kommer finnas ombord på varje fartyg under tiden de är i området, fram till dess att det bedöms som säkert. Men jag ser tyvärr inte att piratsituationen kommer förbättras över en överskådlig framtid.

Enligt Håkan Friberg, vd för Sveriges Redareförening är det upp till rederierna själva att göra nödvändiga säkerhetsbedömningar. Han säger till TT att han har förståelse för att de väljer att anlita beväpnade vakter.

– Den här metoden är tyvärr den bästa och jag är helt införstådd med att man gör så här.

Däremot kommer det kritiska röster från Sjöbefälsförbundet som befarar en våldsupptrappning.