Glasspriser ökar mest

1 av 10 | Foto: Niclas Hammarström
Mamma Annikka Lundmark, 28, tillsammans med barnen Herman, 8, och Gustaf, 7, – och Emilia Rautavuoma, 19, från Märsta njuter av varsin glass i sommarvärmen.
NYHETER

Glass har ökat mest i pris jämfört med andra vanliga livsmedel sedan 1980, visar en undersökning som Aftonbladet har gjort.

Priserna har till exempel ökat nästan dubbelt så mycket som läskpriset under samma period.

Har du också stått vid glassdisken och förfärat dig över glasspriserna? Du gör det med rätta.

Åtminstone enligt Aftonbladets undersökning av prisskillnaden mellan olika livsmedel.

Glass är nämligen det som ökat mest i pris sedan Statistiska centralbyrån (SCB) började mäta för drygt 30 år sedan.

– Det är som med andra varor. Priset på råvaror, löner och lokalkostnader är saker som styr priserna, säger Sandhya Forselius, informationschef på GB.

Ökat med 226 procent

Priset på glass hade ökat med 226 procent 2010, jämfört med 1980. Det är nästan dubbelt så mycket som priset för läsk ökat på samma tid. Aftonbladet jämförde konsumentprisindex på glass med mjölk, bröd, frukt och läsk.

Priser sätts lokalt

Glassföretagen sätter inte priserna för sina glassar. Det sker lokalt hos varje återförsäljare, därför kan priset skilja sig åt ganska mycket mellan olika platser i landet. Bland många glassätande svenskar finns en uppfattning om att glassarna minskat i storlek, samtidigt som priserna alltså ökat.

Men det stämmer inte, enligt GB.

– Generellt är det inte så. När man är liten kan saker och ting te sig större än när man är äldre. Som barn har man en tendens att välja det största också. Jag tror inte att det är någon större skillnad, säger Sandhya Forselius.

FAKTA

Glass ökar mest

Konsumentprisindex på vanliga livsmedel, ökning i procent mellan 1980 och 2010.

Glass: 226 procent

Mjölk: 206 procent

Bröd: 188 procent

Frukt: 182 procent

Läsk: 139 procent

Källa: Statistiska centralbyrån.